was de zon ontploffing waar ?

Laatst kwam mijn broer thuis met het verhaal dat (begin dit jaar (geloof ik)een onverwachte zon ontploffing (op de zon niet de hele zon)) was ontstaan. Waar door als hij goed...nee slecht gemikt was de aarde was verbrand... Maar, hij mikte de andere kant op en de wereld draaide vrolijk door .....
Was dit waar of... puur onzin ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er is na een periode van relatieve rust weer een toenemende zonneactiviteit. Dit zal zijn invloed hebben op ons weer en eventuele storingen van de satellieten. Vlammen van de zon kunnen ons niet bereiken, wel ondervinden wij de nadelige gevolgen van de enorme straling die met zo'n uitbarsting gepaard gaat. Het had zo kunnen zijn dat onze satellieten de brui eraan geven, en dat er pas dan na een jaar er weer redelijk satellietverkeer mogelijk is. Maar in principe heeft dit ook direct gevaar voor bijv. de computers etc. Die zijn ook gevoelig voor dit soort enorme straling. Inderdaad gelukkig dat de vlam de andere kant opging. Dus geen vuurgevaar maar wel stralingsgevaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is deels waar, deels lucht. Maar er zijn zeker grote risico's verbonden aan de zonnestormen:

http://www.nu.nl/binnenland/2448508/zonnestorm-kan-navigatiesystemen-storen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin..de zon is 'n gasbal,'n bewegend vuur maar 't zal niet zo zijn dat als de wind verkeerd staat dat we 't dan heel warm krijgen..:) 't vuur piekt wel en dat kan je waarnemen ..wel 'n zonnebril opzetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen vuur, er is immers geen verbranding aangezien er geen zuurstof is. Kernfusie is wat de zon zo heet maakt.