Als een heelal iets oneindigs is en er zijn mijoenen heelallen hoe kan het dan dat er mijoenen oneindige dezelfde dingen zijn?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (7)

Er is geen enkele aanwijzing dat er buiten ons heelal er nog meer zullen zijn.
Wat jij misschien bedoeld is ons zonnestelsel, maar dat is niet oneindig.

In ieder geval: als alle dingen oneindig zijn dan is dat toch helemaal geen probleem, betekent alleen dat het omringende iets ook oneindig is.

Aangezien we oneindig niet kunnen definiëren is het weer een vraag waar geen antwoord op is
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ergens snap ik je vraag niet sorry..
zal wel aan mij liggen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.000.000 * infinity = infinity
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Misschien bedoel je dat er meerdere parallelle universums zijn? Dat is niet bekend, maar het kan zo zijn.
En er is wel degelijk een einde aan het heelal, maar het heelal dijt heeeel snel uit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
het heelal waar wij deel van uitmaken is niet oneindig. er is (nog) geen bewijs dat er meerdere heelals zijn. dus met deze vraag stel je iets wat niet zo is (voor zover de wetenschap dat nu weet). om aan het door jouw gestelde te antwoorden: als het heelal oneindig is, kunnen er niet meerdere heelals zijn, want dat is allemaal deze ene. dus er is dan maar 1 heelal en dat omvat alles.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarschijnlijk bedoel je melkwegstelsels, maar die maken allemaal deel uit van 1 heelal
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens de huidige opvattingen is het heelal niet oneindig. (let op dat heelal iets anders is dan een melkwegstelsel of een zonnestelsel!)

Puur hypothetisch gaat men er in sommige theorieën van uit dat voor iedere mogelijkheid die kan voorkomen daadwerkelijk een parallelle realiteit is waarin die optie voor komt. Bijvoorbeeld dat wanneer je een dobbelsteen gooit er in 6 verschillende realiteiten alle 6 verschillende mogelijkheden uitkomen (een 1 in de ene, een 2 in een andere, enz.).

Er is ook nog het punt dat veel natuurkundige constanten niet echt een fysische of wiskundige reden hebben en dat in alternatieve realiteiten die best wel eens anders zouden kunnen zijn.

In hoeverre dit überhaupt zo is weet niemand. Het zijn hypotheses over wat er buiten ons eigen universum zou kunnen zijn en er zijn redelijk wat verschillende varianten op. Het is een nogal filosofisch stukje van de theoretische natuurkunde. Er zijn overigens wel rekenmodellen voor. Er zijn ook ideeën van waar dat die andere universa vandaan komen maar ook hier lopen de ideeën ver uit elkaar.

Het filmpje 'how to imagine the tenth dimension' geeft wel een aardige indruk van hoe je dat kan voorstellen. (neem het wel met een korrel zout)

Een andere manier dat er meerdere universa zijn is bijvoorbeeld dat er buiten de fysieke grenzen, anders dan wat nu wordt aangenomen, zich meer universa bevinden die net als de onze uit een big bang zijn gekomen en aan het uitdijen zijn. Een beetje zoals zeepbellen die uit zeepsop opstijgen en dat ons heelal in een soort super universum zweeft. Ook hier held weer dat het niet meer dan ideeën zijn en pogingen om uit te leggen wat er achter de grenzen van een eindig universum, voor de big bang, na het einde van het universum ed. kan zijn.

De kerk beweert overigens dat je daar de hemel en God vind. Overigens een elegante manier van de kerk om moderne fysica met bijbelse dogma te combineren.