is donkere materie een absoluut vacuum dat het heelal uit elkaar trekt?

Sorry aan de mensen die heel aardig waren om op mijn uitdijingsvraag te beantwoorden; ik sloot de vraag af terwijl ik wilde reageren... gebrek aan kennis van deze vraagbaak (zal me er in verdiepen)
Ik dacht dat via een nieuwe vraag mijn ""oude"" vraag weer kon ""openen"", hoe, waarin en hoe snel dijt en dijde het heelal uit.
Ik kreeg nuttige antwoorden en het houdt me al een tijdje bezig. Het feit dat niet de objecten zich van elkaar af bewegen maar de ruimte er tussen in vind ik waanzinnig interessant en dan de hypothese; donkere materie dier er op een of andere manier voor zogt dat de ruimte expandeert. Mijn vervolg vraag is dan deze: kan het zijn dat dat iets te maken zou kunnen hebben met een absoluut vacuum (buiten het zichtbare heelal) die er aan ""trekt""?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Volgens mij haal je twee dingen door elkaar: Donkere materie en donkere energie.

Donkere materie is 'bedacht' om de rotatiesnelheid van melkwegstelsels te verklaren, en zorgt juist voor meer zwaartekracht en een minder snelle uitdijing van het heelal.

Echter, metingen aan supernova's (exploderende sterren) laten zien dat het heelal sneller uitdijt dan we zouden verwachten als alleen rekening gehouden word met de zwaartekracht van materie en donkere materie. Daarom moet er nog een extra kracht zijn die het heelal als het ware "uit elkaar trekt". Die kracht wordt veroorzaakt door de donkere energie.

Een van de kandidaten voor donkere energie is vacuumenergie. Volgens de quantummechanica is zelfs het vacuum niet leeg, en bevat dus energie. Dat zou dus de donkere energie kunnen zijn. Probleem is dat de vacuumenergie veeel groter is dan de donkere energie zou moeten zijn. Maar dat is ook het probleem van de huidige natuurkunde: de quantummechanica en relativiteitstheorie zijn niet altijd te verenigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is niets buiten het heelal. Het heelal is alles. Daarbuiten is niets.

Dat laatste is eigenlijk verkeerd verwoord. Je kunt niet zeggen dat er buiten het heelal niets is. Er /is/ geen "buiten" het heelal.

Het heelal is ruimte en tijd. Daar kun je niet buiten treden.

Je kunt je dus, zelfs in theorie, niet voorstellen dat iets of iemand van buiten het heelal naar de Big Bang heeft zitten kijken.

Dan donkere materie. Die is puur theoretisch. We zien dat sterrenstelsels ronddraaien met een te hoge snelheid. Die snelheid kunnen ze alleen maar bereiken zonder uit elkaar te vliegen als ze zwaarder zijn. Maar wat we ook probeerden, we konden nooit ook maar enige aanwijzing vinden voor materie die de sterrenstelsels zwaarder kon maken.

Daarom werd de "donkere materie" bedacht.

Jawel, dat is puur een verzinsel.

Misschien bestaat het echt, en is ons begrip van de interstellaire zwaartekracht correct. Misschien bestaat het niet, en zit er een fout in ons begrip van de interstellaire zwaartekracht.

Tot nu toe heeft de donkere materie de beste kansen. Maar zeker is zijn bestaan nog allerminst. We praten hier over de grenzen van onze kennis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Rotaluclac
Bedankt voor je reactie. Als je zegt dat het heelal alles is, ruimte en tijd, en dat je daar niet buiten kunt treden dan gaat dat ieders voorstelling te boven. Je kan je dan niet eens de vraag stellen wat ""daar buiten"" is, want "daar buiten" is er nooit en is dus ook niet niets. En toen ging ik me dus afvragen of er in de huidige ruimte die we kennen, welke naar men mij verteld heeft de hoogste mate van vacuum kent (hoger dan dat je ooit maar hier op aarde zou kunnen maken in een afgesloten ruimte) of er ergens in die ruimte dus 0 materie is en 0 energie en 0 tijd, zo iets als een absoluut vacuum (ik weet niet eens of dat wel verantwoorde natuurkunde is om te spreken over absoluut vacuum).
En begrijp ik je goed als je stelt dat alleen om de reden dat we waarnemen dat op sommige plekken in het heelal de zwaartekrachtwetten niet meer voldoen dat er dan dus ""donkere materie"" is voorgesteld? Ik verbaas me trouwens nog steeds over het fenomeen zwaartekracht; ik zie de gevolgen, we kunnen het meten maar we weten eigenlijk niet wat het is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nul materie en nul energie kan niet. Ten eerste zijn materie en energie equivalent. Dat heeft Einstein ontdekt, en beschreven in E=mc² (of m=E/c²). De onzekerheidsrelatie van Heisenberg beschrijft dat materie/energie niet echt nul kan zijn. δE∙δt=h/2π, met h de constante van Planck. Dit zegt dat de onzekerheid in energie maal de onzekerheid in tijd gelijk is aan h gedeeld door 2pi. In normale taal: normaal gesproken geldt de wet van behoud van energie. Maar, gedurende een korte tijd δt, mag deze wet worden geschonden, maar nooit met meer dan een energie δE. Nog eenvoudiger gezegd: er mag energie ontstaan uit het niets, mits die energie maar heel snel weer verdwijnt. Dit betekent dat het heelal, zelfs het beste vacuüm, vol zit met energie. Overal ontstaat immers energie. Die verdwijnt dan wel weer heel snel, maar is wel heel even aanwezig. Aangezien energie en materie equivalent zijn, mag je ook zeggen dat zelfs het beste vacuüm vol zit met deeltjes. De Nederlandse natuurkundige Casimir heeft voorspeld dat die deeltjes dan zelfs een druk zouden moeten hebben. Het heeft flink wat jaren geduurd voordat het kon, maar uiteindelijk is die druk zelfs experimenteel gemeten. Zwaartekracht is nu begrepen in termen van de relativiteitstheorie. Daarin is zwaartekracht niet meer de gewone "werking op afstand" die we van Newton kennen. In plaats daarvan bestaat zwaartekracht eigenlijk helemaal niet meer als kracht. De relativiteitstheorie zegt dat elke massa een kromming veroorzaakt van de ruimtetijd. Door die kromming worden ook rechte lijnen gebogen. Alle materie beweegt langs een rechte lijn - maar omdat de ruimte gekromd is, is die rechte lijn ook gekromd, en beweegt materie zich dus in de richting van een massa. De mens neemt dat waar als zwaartekracht.