waarom is de hemel hier blauw en op mars rood en hoe is dat op andere planeten

ik weet dat het met kleurenschifting te maken heeft, maar verder weet ik het niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Planeten en manen ! met een atmosfeer die naam waardig ,zien een overdag een lichtere hemel.
Soms kan er door omstandigheden , te dichte bewolking , verschillende wolkengordels en luchtlagen geen kleur op gezet worden (Venus ,Jupiter, Uranus ,Saturnus)
Op Mars is de hemel veelal roodachtig , maar zou ook soms blauw zijn:dat komt door het fijn stof afkomstig van roest , dat door wind en thermiek in de atmosfeer komt.(rood)
Neptunus heeft een heel blauwe atmosfeer (omdat er heel veel gaten in die atmosfeer zitten kan men dat zien)
Hoe dat komt blijft voorlopig een raadsel ...hier en daar zijn er wel verklaringen die opduiken.
Titan , een maan heeft een oker tot oranje atmosfeer en heeft zeeën en oceanen met vloeibaar methaan.
Er zijn nog een paar manen , zoals Europa , met een atmosfeer (zuurstof) , maar die zijn heel ijl .Of die invloed hebben op een lichte hemel is niet bekend.

Toegevoegd na 4 minuten:
Zo zou de lucht er op Titan ongeveer uit zien.

Toegevoegd na 9 minuten:
Mars : Zonsopgang (niet bijgekleurd)

Toegevoegd na 16 minuten:
Op Aarde is de lucht blauw door verstrooiing van het Zonlicht op kristallen in de lucht.
Bij Zonsopgang en ondergang kan die verstrooiing anders zijn ...oranje , roodachtig , geelachtig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

dat komt omdat ieder planeet een andere of geen dampkring heeft. Door de samenstelling van de gassen in onze atmoosfeer, zein wij de hemel blauw, en op mars zijn er weer andere gassen die er voor zorgen dat de hemel er anders uitziet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet de hemel van Mars die rood is, het is Mars zelf!
Dit kunnen we waarnemen doordat Mars (bijna) geen dampkring heeft.