Een lichtjaar is een AFSTAND, geen tijd zoals veel mensen denken.

Een lichtjaar is de afstand die licht (in vacuum) aflegt gedurende een jaar.

Aangezien licht een snelheid heeft van (ongeveer) 300 duizend kilometer per seconde, komt een lichtjaar overeen met 9460730472580800 meter.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees ik het verkeerd, volgens mij is een lichtjaar ca. 9500 miljard kilometer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad 9500 miljard kilometer.
In het antwoord hierboven staat 9.460.730.472.580.800 meter, dat is ook ongeveer 9500 miljard kilometer.
Het is inderdaad een afstand dus de uitkomst van 60x60x24x365x300.000.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
licht gaat met 300000 kilometer per seconde, een lichtjaar is de afstand die het licht in een jaar aflegt, je kan dus uitreken:
een lichtseconde is 300,000 km
een lichtminuut is 18,000,000 km
een lichtuur is 108,000,000 km
een lichtdag is 2,592,000,000 km
een lichtjaar is dus 946,080,000,000 km oftewel 946 miljard km of 0.946 biljoen km.
omdat deze getallen zo groot zijn is het onhandig om mee te rekenen en gebruiken we lichtjaren. dit wordt alleen gebruikt om afstanden in het heelal mee te bepalen, zo is bijvoorbeeld de dichtstbijzijnde ster (op de zon na) op 4 lichtjaar geschat en de zon op 6 lichtminuten

Toegevoegd na 59 seconden:
de getallen zijn ongeveer omdat ik voor het gemak even uitga van een snelheid van 300,000 km/s
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Goed en uitgebreid antwoord. Maar je geheugen is niet helemaal 100%...   ;-) De zon staat op een afstand van ongeveer 150 miljoen km. Dat zijn dus 8 lichtminuten.
Hoe je met lichtjaren rekent? Nou, dat kan op vele manieren, bijvoorbeeld: 1 lichtjaar + 1 lichtjaar = 2 lichtjaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de afstanden tussen de sterren zo waanzinnig groot zijn, gebruiken astronomen als afstandsmaat het LICHTJAAR. Dat is de afstand die het licht aflegt in één jaar tijd, tegen een enorme snelheid van 300.000 km/sec.
De afstand van de aarde tot de zon wordt op die manier overbrugd in iets meer dan acht minuten. Of beter gezegd:
als er iets op de zon gebeurt, zien we dat op aarde zo'n acht minuten later. Voor andere sterren zijn de cijfers nog veel indrukwekkender. Vega, de helderste ster van het sterrenbeeld Lier, staat op zo'n 25 lichtjaar afstand van de zon. Wij zien die ster dus zoals hij 25 jaar geleden was.
Als je naar de sterren kijkt, werk je dus met een enorme teletijdmachine. Je kijkt als het ware terug in de tijd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lichtjaren zijn eenheden zoals millimeters en kilometers dat ook zijn.

Een lichtjaar is ongeveer 10biljoen km, een 1 met 13 nullen. Precies: 9 460 730 472 580,8 km

5,2 lichtjaar is dan 5,2 x 9 460 730 472 580,8 km = ... km

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de taalpuristen: Dat had natuurlijk moeten zijn
"Een lichtjaar IS een eenheid(...)"