Tijd is een afgeleide van ruimte en beweging. Kan deze stelling?

Wij leren dat we ons in een uitdijende ruimte-tijd werkelijkheid van 4 of meer dimensies bevinden. Daarin bewegen de dingen. Beweging tussen objecten is altijd relatief. Wat wij als beweging waarnemen is snelheid als afgeleide van afstand en tijd. Maar dat is wat onze meetapparatuur en hersenen meten. Kan het zo zijn dat wij eigenlijk het omgekeerde meten? Bestaat er een theorie die spreekt over ruimte-beweging?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Volgens mij is tijd een afgeleide van zwaartekracht, daar tijd overal anders is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook tijd wordt meer dan beinvloed door zwaartekracht, Hoe hoger de zwaartekracht des te langzamer de tijd verstrijkt.
Volgens de relativiteitstheorie staan ruimte en tijd in een oorzakelijk verband tot elkaar. Tijd wordt daarin gezien als de vierde dimensie. Omdat mensen driedimensionale wezens zijn, is het niet wetenschappelijk (proefondervindelijk) aan te tonen, maar kan wel in wiskundige modellen worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ruimte en tijd hebben een verband. Het zijn twee aspecten van hetzelfde. Twee gebeurtenissen die voor de ene waarnemer gelijktijdig plaatsvinden maar op verschillende plekken, kunnen voor een andere waarnemer na elkaar plaatsvinden op dezelfde plek. Iets wat voor de ene waarnemer een meter lang is, kan voor de andere waarnemer twee meter lang zijn. Een gebeurtenis die voor de ene waarnemer een minuut duurt, kan voor de andere waarnemer twee minuten duren. En allemaal hebben ze evenveel gelijk.
tijd word veranderd door de zwaartekracht,
hoe groter een object hoe groter de zwaartekracht er omheen, hoe trager de tijd zal vooruitgaan. (in het heelal (vacuüm) zal de tijd sneller gaan dan op aarde)