Wat is nou precies een equinox?

Ik weet het wel een beetje maar niet helemaal, dus ik wil graag een totale, precieze beschrijving.

Toegevoegd na 8 minuten:
Even voor de duidelijk: de omschrijving op wikipedia heb ik natuurlijk ook al gezien, maar ik wil graag iets dat vollediger en begrijpelijker is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb per ongeluk op goede vraag geklikt -_-
maar ik wilde een reactie plaatsen:
Je kan het gewoon op internet opzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, maar dat wat ik vind betwijfel ik of het wel helemaal klopt en het is vaak onduidelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is weinig dat je niet op internet kan opzoeken. Een goede vraag hoor. Veel mensen hebben het woord wel eens gehoord maar niet veel weten wat het nu eigenlijk betekend.

Het beste antwoord

Je weet dat onze Aarde draait om de Zon. Na een jaar komt de Aarde weer op hetzelfde punt uit. Zij heeft nu een (bijna)cirkel rond de Zon beschreven. Die cirkel ligt in het vlak van Aarde en Zon, zeggen we. Wil je inzicht krijgen in de equinox dan kun je het beste dit vlak op schaal na maken.
Pak een stuk karton en maak daar een rond gat in. Pak een lege toiletrol en doe daar een elastiekje, ongeveer in het midden, omheen. Die rol wordt de as van de Aarde, het elastiekje jouw evenaar. Steek de toiletrol door het gat van het karton (= jouw vlak) tot ter hoogte van het elastiekje. Je weet dat onze Aarde schuin op het vlak staat, zo'n 23,5 graden. Dus steek je de rol schuins in het gat zodanig dat je boven en onder het karton duidelijk het elastiekje, de evenaar, ziet. Wat je dan merkt is dat de evenaar slechts op 2 punten aan het karton raakt. Als je nou net doet alsof de Zon een rondje maakt in het vlak, natuurlijk doet in werkelijkheid de Aarde dat, dan vormen die 2 punten als het ware de beide equinox tijdstippen. Dan zijn dag en nacht nagenoeg even lang. Dan lijkt het voor ons aardbewoners net alsof de Zon loodrecht boven de evenaar staat. Voor ons noordelingen wordt de nacht vanaf dat tijdstip rond 20 maart steeds korter en rond 22 september de volgende equinox steeds langer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het tijdstip waarop de zon loodrecht boven de evenaar staat. Er vindt op aarde tweemaal per jaar een equinox plaats, namelijk op of rond 20 maart (Latijn: aequinoctium vernum) en op of rond 23 september (Latijn: aequinoctium autumnale) . Omdat op het noordelijk halfrond deze equinoxen (of equinoctes) respectievelijk aanduiden het begin van de lente en het begin van de herfst worden beide vaak onderscheiden als lente-equinox en herfstequinox. Deze namen zijn echter maar relatief: op het zuidelijk halfrond betekent de equinox van maart juist het begin van de herfst en de equinox van september het begin van de lente.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een equinox (Latijn: aequinoctium gelijke nacht) (ook: nachtevening) is het tijdstip waarop de zon loodrecht boven de evenaar staat, of anders bekeken, als de zon in één van de snijpunten van de ecliptica en hemelequator staat. Bij de equinox is de lengte van dag en nacht overal op aarde ruwweg gelijk en komt de zon precies in het oosten op. Een uitzondering hierop zijn de Noord- en Zuidpool. Daar komt de zon op bij de ene equinox en gaat hij onder bij de andere equinox. Een ander woord voor equinox is dag- of nachtevening.
Er vindt op aarde tweemaal per jaar een equinox plaats, namelijk op of rond 20 maart (Latijn: aequinoctium vernum) en op of rond 23 september (Latijn: aequinoctium autumnale) . Omdat op het noordelijk halfrond deze equinoxen (of equinoctes) respectievelijk aanduiden het begin van de lente en het begin van de herfst worden beide vaak onderscheiden als lente-equinox en herfstequinox. Deze namen zijn echter maar relatief: op het zuidelijk halfrond betekent de equinox van maart juist het begin van de herfst en de equinox van september het begin van de lente.