Hoe komt het dat alle planeten in ons zonnestelsel in een schijf roteren om de zon?

...en niet dat een aantal, bijvoorbeeld, loodrecht op onze draairichting roteert....

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Even uit de losse pols, als volslagen amatuer gesproken:

Stervorming gebeurt via het gravitationeel samenklonteren van gassen in de ruimte. Dit verloopt via een accretieschijf (als dit de correcte NL naam is), waarin de gassen als ware het een soort LP ronddraaien terwijl om en naar het zwaartepunt aan het vallen zijn.

De planeten vormen zich in deze accretieschijf uit materie die niet in de te vormen ster valt, en daardoor blijven ze ook na formatie in principe in deze opstelling om de ster cirkelen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

door de magnetische velden die planeten met een nucleaire kern hebben en die van de zon is nou eemaal best sterk
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Stel je voor:
Een groot voorwerp vliegt met onvoorstelbaar grote snelheid door het universum. Opeens is er een ster in de buurt die een kracht uitoefend op ons voorwerp. Ons voorwerp buigt hierdoor enigzins af richting de ster. Als de aantrekkingskracht van de ster groot genoeg was blijft ons voorwerp om de ster dragen. Alleen niet in een cirkel, aangezien de voorwaartse kracht (door de snelheid) de draaibaan verbogen heeft tot een elips. Nu is het ook goed te bedenken dat er voorwerpen in een andere richting kunnen draaien dan onze aarde. Maar bedenk wel dat alle voorwerpen uit één punt afkomstig zijn (Big Bang theorie) vandaar dat de meeste voorwerpen allemaal enigzins dezelfde richting hebben
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niets waar van nucleaire kernen ofzo.

Het heeft met gravitatie (aantrekkingskracht) te maken. Zelfs twee knikkers trekken elkaar al aan. Alleen is die kracht zó klein dat je daar niets van zult merken. Massa's trekken elkaar aan.

Daarentegen is de zon zo overweldigend veel groter dan de planeten in ons zonnenstelsel, dat de de zon de planeten daardoor in een rondje bij zich houdt. Doordat er in de ruimte verder geen wrijving werkt zal de snelheid die deze steenklompen ooit hadden alleen niet veranderen. Ze houden dus hun snelheid, maar gaan wel in een (soort van, maar niet perfect rond) rondje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Jonges jullie lezen de vraag niet goed. Hij bedoeld waarom we allemaal horizontaal om de zon draaien, en niet verticaal.
Best een goede vraag eigenlijk. Ik zou het 123 niet weten. Immers is de zwaarte kracht van de zon overal gelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
tja... alles in de natuur heeft toch een 'bolvormig'principe, juist vanwege die aantrekkingskracht die aan alle krachten gelijk is...