Wat is de positie van onze aarde/zonnestelsel/melkweg ten opzichte van het vermeende centrum van het universum?

Hoewel ik de theorie over de expansie van het universum als gevolg van de big bang aannemelijk vind, heeft 1 vraag hierover mij vaak beziggehouden:

Als de algemene consensus onder wetenschappers is dat het heelal uitbreidt vanuit een middelpunt (daar waar de big bang begon), dan zouden wij dus ook moeten kunnen berekenen waar dit middelpunt bij benadering was.

Het lijkt mij immers dat je pas met zekerheid kan zeggen dat iets vanuit één middelpunt expandeert als je aan kan tonen dat hemellichamen zich ten opzichte van elkaar een bepaalde voorspelbare richting op bewegen. Niet?

En als gevolg daarvan zouden we ook in staat moeten kunnen zijn om de positie van onze aarde/zonnestelsel/melkweg vanaf dat middelpunt bij benadering te kunnen benoemen.

Kloppen deze aannames? Zo ja, weet je waar hier meer informatie over te vinden is? Of zie ik iets fundamenteels over het hoofd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (3)

Je ziet iets fundamenteels over het hoofd.

Vanaf elk willekeurige lokatie in het universum (of je nu op aarde zit, of in een totaal ander sterrenstelsel) zie je hetzelfde wanneer je naar de sterrenhemel kijkt: Je plaatselijke stelsel is stabiel, de lokale groep van stelsels is dat min of meer ook, maar zal in grote lijnen langzaamaan van je af gaan, en hoe verder je de ruimte in kijkt, hoe sneller de stelsels van je af bewegen, volgens de Wet van Hubble. Stelsels die nu aan de limieten van ons gezichtsveld liggen reizen van ons af met relatieve snelheden hoger dan de snelheid van het licht.

Omdat dit uitzicht gelijk is onafhankelijk van je lokatie, kun je hieruit één van de twee volgendwe conclusies trekken:
- Het centrum van het universum is overal.
- Het centrum van het universum is nergens.

Het idee van "een centrum van het universum" gebaseerd op de Big Bang is gebaseerd op een misverstand omtrent de aard van de Big Bang - als ik je aanvulling lees lijk je de conclusie te trekken dat er de Big Bang op een fysieke locatie in het universum plaatsvond als ware het een explosie, en dat alles van daaruit aan het "groeien" is. Dit is echter een verkeerd beeld. De Big Bang was betrof een snelle, explosieve uitbreiding VAN de ruimte. Dit betekent dat voordat deze plaatsvond, er geen ruimte was om een locatie in te bepalen. Deze is namelijk pas ontstaan (zoals we het nu begrijpen) op het moment dat de Big Bang plaatsvond. Dit is een veelvoorkomend misverstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SNE heeft het al heel goed verwoord: je ziet iets fundamenteels over het hoofd.

Een paar aanvullingen op SNE's antwoord.

Jij gaat ervan uit dat er ruimte was, en dat in die ruimte een explosie plaatsvond - de Big Bang. Die aanname is fout. Er was niets voorafgaand aan de Big Bang, zelfs geen ruimte. Van een afstandje naar de Big Bang kijken is dus fundamenteel onmogelijk - niet alleen omdat er geen materie was waaruit de waarnemer zou bestaan, maar ook omdat er geen ruimte bestond, en zelfs omdat er geen tijd bestond.

Op dit moment is het de ruimte zelf die expandeert. Dus niet (of: niet alleen) sterrenstelsels die door de ruimte heen vliegen, van elkaar af; maar de ruimte die zelf uitdijt, waardoor zelfs stilstaande sterrenstelsels steeds verder van elkaar af komen te liggen.

Een veelgebruikte vergelijking is die van de ballon met stippen. Zet stippen op die ballon - dat zijn de sterrenstelsels. Blaas dan de ballon op.

Het maakt dan niet uit vanuit welke stip je naar de andere stippen kijkt: je zult altijd alle stippen van je af zien vliegen. Een middelpunt van die expansie is er niet - althans, niet in de ruimte waarin die stippen leven, want die ruimte is het oppervlak van de ballon, en dat oppervlak heeft geen middelpunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey Rotaluclac, bedankt voor je toevoeging. Ik ben me bewust van het concept van singulariteit en het ontbreken van ruimtetijd en materie, etc. van voor de big bang inderdaad. En ik had ook al wel eens over de vergelijking met de ballon gehoord. Maar die vergelijking was kennelijk nog niet genoeg tot mij doorgedrongen, want nu jij het uitlegt besef ik pas wat er bedoeld wordt met die ballonvergelijking. Is dat echt de consensus die heerst onder wetenschappers? Dus dat er eigenlijk geen materie en/of ruimtetijd binnenin deze denkbeeldige ballon is, maar alleen/hoofdzakelijk aan de uitdijende randen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die ballon is slechts een vergelijking. Het is niet echt zo dat wij op een ballon zitten. Bij mijn weten is de vraag nog open of wij wellicht in de driedimensionale "rand" van een vierdimensionale ballon leven. Dus ook dat hoeft niet zo te zijn. Wellicht bestaat die vierde ruimtedimensie helemaal niet. Als je drie ruimtelijke dimensies wilt, kun je het ook zien als rijzend krentenbrood. Ook daarin wordt de afstand tussen de krenten groter - niet doordat de krenten door het brood (dat is onze ruimte) bewegen, maar doordat het brood zelf groter wordt. In zo'n rijzend brood kun je niet spreken van een middelpunt vanwaaruit het rijzen begon. Mocht je daar moeite mee hebben, ga dan uit van een oneindig groot rijzend krentenbrood, dus een brood zonder randen. Of ga uit van de oceaan met vissen. Door de temperatuurstijging zet het water uit. De vissen komen daardoor steeds verder van elkaar te liggen. Ook bij zo'n uitzettende oceaan is er geen middelpunt aan te wijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was net vandaag in de Astronomy Magazine van juni aan 't lezen over de multiversum-foam waarin vele universa als ware het zeepbellen tevoorschijn poppen door een fase-verandering naar een lager energie-niveau (het artikel ging voornamelijk over het zoeken naar sporen van botsingen tussen die bubbels). Zo zijn er waarschijnlijk nog een aantal modellen mogelijk. Het probleem is echter dat het op dit moment niet geheel voor de hand ligt hoe deze modellen te toetsen tegen elkaar, en de werkelijkheid. Dit omdat het ook nog niet duidelijk is wat de meetbare gevolgen zouden zijn, als deze al bestaan.
De tweede veronderstelling van Friedman zegt dat het heelal er ,gezien vanuit elk ander sterrestelsel dan het onze, er ook precies hetzelfde uitziet, namelijk dat alle ander sterrestelsels zich van hen afbewegen.
Maar wetenschappelijk bewijs hiervoor hebben we niet.
We nemen gewoonweg aan dat het zo is, omdat het uiterst vreemd zou zijn dat het alleen vanuit onze positie zo is.

Toegevoegd na 1 minuut:
sterrenstelstels natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is toch wel aardig goed bewezen, hoor. Wij zien een melkwegstelsel dat op afstand A staat, van ons afvliegen met een snelheid S. Wij zien een ander melkwegstelsel dat op afstand 2A staat, van ons wegvliegen met een snelheid 2S. Een derde melkwegstelsel dat op afstand 1500A staat, vliegt van ons weg met een snelheid 1500S. Dat kan nauwelijks anders betekenen, dan dat de bewoners van die andere stelsels hetzelfde moeten zien als wij: alles vliegt ook van hen vandaan, en wel met een snelheid die groter wordt naarmate de afstand groter wordt.