Hoe vaak per jaar draait de aarde om zijn as?

Stel 't zou 0 keer per jaar zijn. Dan heb je 1x per jaar een zonsondergang (op de evenaar, teministe).
Of stel dat 't 1x per jaar is, dan heb je 2x per jaar een zonsondergang (of 0x, als de draaing toevallig mee gaat met de draaing om de zon.

Dus... Bij de aarde is 't 364,24 asdraaingen (of 366,24?) per jaar, want we hebben immers 365,24 dagen per jaar? Of zie ik iets over 't hoofd.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Zo op het oog een eenvoudige vraag - tot je er dieper induikt.

De aarde draait in dezelfde richting rond haar eigen as als rond de zon - dat wil zeggen: als je van heel hoog boven de Noordpool kijkt, draait de aarde tegen de wijzers van de klok in rond haar eigen as, en eveneens tegen de wijzers van de klok in rond de zon.

Daardoor draait de aarde *ruwweg* 366 keer rond haar as gedurende een jaar van 365 dagen. Anders gezegd, de tijd die de aarde nodig heeft om één keer rond haar as te draaien, is 23:56:04. Zie eerste Bron.

Met het jaar zit het was ingewikkelder. Welk jaar bedoel je? Er zijn er vele... Zie tweede Bron. In het algemeen kun je zeggen dat de aarde per jaar eenmaal vaker om haar as draait dan het aantal dagen van dat jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

1 dag is een keer om zij as. dus 365 keer per jaar.

Waar haal je de een keer om zijn as is 2 keer een zonsondergang vandaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aarde draait in een dag tijd 1 rondje om z'n as.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar hoeveel asdraaingen zijn er per jaar?
Bedoel je dat dilemma van in tachtig dagen rond de aarde, dat ze er een extra dag bijkregen?

Het is één dag minder dan je zou verwachten... Dat maak ik op uit het feit dat de sterren elke dat 3 minuten eerder opkomen... Dus er zijn elke dag 3 minuten zoek, dus in een jaar is dat precies 1 dag zoek...

dus het is 365,24 per jaar dus dan is die ene dag er al af, omdat hij zoek ik, dus een jaar duurt 366,24 omwentelingen...

Dus 365,24 plus die ene omwenteling van de cirkel rond de zon = 366,24...

vandaar...