Wat is Magnetar?

Een collega vraag net aan mij , kan jij eens verzinnen wat een Magnetar is?

Graag jullie antowoord.

Als aanvulling op mijn vraag : Zit hij bij onze planeet aarde in de buurt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Reeds meermaals correct beantwoord: een magnetar is een neutronenster met een zeer sterk magnetisch veld.

Door de interactie van dat veld met zichzelf en met materie die door de neutronenster de ruimte wordt ingeblazen, straalt de magnetar op een heleboel frequenties. De chaotische eigenschappen van die interactie zorgen ervoor dat ook de uitgezonden straling chaotische eigenschappen heeft.

Je toevoeging, zit "hij" bij ons in de buurt, begrijp ik niet. Er zijn vele magnetars. Je zou net zo goed kunnen vragen "wat is een ster, en zit hij bij ons in de buurt".

Van alle bekende magnetars zit er geen een bij ons in de buurt. We zouden een magnetar direct opmerken door de uitgezonden straling. In ons zonnestelsel zit al helemaal geen magnetar; een magnetar heeft een massa die groter is dan de massa van de zon, dus behalve de straling zouden we dan zeker de zwaartekracht van zo'n beest moeten merken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een magnetar is een Neutronenster met een extreem sterk magnetisch veld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een neutronenster met een extreem sterk magnetisch veld

Toegevoegd op 24-06-2009 14:01:59
En soms verspreid die mysterieuse morsecode ;-)

Toegevoegd op 24-06-2009 14:02:20
http://www.astronomie.nl/nieuws/937/magnetar_verspreidt_mysterieuze_morsecode.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een magnetar is een neutronenster met een extreem sterk magnetisch veld. Het verval van dat veld gaat gepaard met het uitzenden van grote hoeveelheden hoog-energetische elektromagnetische straling, vooral röntgen- en gammastraling.

Toegevoegd op 24-06-2009 14:17:55
Als je de bron van lopendvuurtje leest (morsecode mysterie, bij mij Bron 2) zie je aan het einde dat een magnetar zichtbaar is met een röntgentelescoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een magnetar is een neutronenster met een extreem sterk magnetisch veld. Het verval van dat veld gaat gepaard met het uitzenden van grote hoeveelheden hoog-energetische elektromagnetische straling, vooral röntgen- en gammastraling.

dan vraag ik mij af: hoe kom je in godsnaam op zo'n onderwerp :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie mijn toevoeging!