Hoe wassen astronauten zich?

Ze kunnen moeilijk onderde douche of in bad natuurlijk..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (4)

De pakken van astronauten zitten vol handige snufjes, zo worden de astronauten fris gehouden. Met het pak kunnen de astronauten ook gewassen en gedroogd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha wat een onzin
Ze blijven niet zo lang weg dat ze zich moeten wassen.

Wassen is een zeer overgewaardeerd fenomeen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin, er zijn astronauten al 2,5 jaar in de ruimte.
Jezelf wassen is aan boord van het ISS nog belangrijker dan op aarde, omdat sommige microben nog sneller groeien in het ISS dan op aarde. Toch is het wassen niet echt makkelijk. Dat komt mede doordat water in de ruimte gaat rondzweven en gevaarlijk kan zijn voor de elektrische apparatuur.
Astronauten wassen zich daarom met sponsbaden. Water halen ze uit een soort waterpistool, dat water met elke gewenste comfortabele temperatuur kan spuiten. Vies water knijpen ze uit de sponzen in een systeem dat met stromende lucht het water wegvoert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand van ons wil een dagelijkse douche of een heet bad missen. Douchen in de ruimte is wel heel moeilijk voor te stellen. Maar toch… het is mogelijk in de ruimte een douche te nemen. Maar het is ook een feit dat… de meeste astronauten dat niet doen. De reden is dat douches in de ruimte niet zo bijzonder goed werken.

Zoals alles in een baan om de aarde is het water dat uit de douchekop stroomt immers gewichtloos en het zweeft vrij rond in plaats van op het lichaam van de astronaut te stromen. Het water moet dus in de douchecabine rondgesproeid worden en men moet daarbij een speciaal ademhalingstoestel dragen om te vermijden dat men water binnenkrijgt en stikt.

De mist van rondzwevende druppeltjes blijft niet vanzelf aan het lichaam kleven: door de gewichtloosheid en de oppervlaktespanning moet het water over het lichaam uitgesmeerd worden. Zodra de druppeltjes in contact komen met de huid, vormen ze een film die de neiging heeft nogal stevig te blijven vastkleven en die moet afgewreven of zelfs afgekrabd worden als zonnebrandlotion.

Aan boord van het vroegere ruimtestation Mir was de douche zo onpopulair bij de kosmonauten en astronauten dat ze de douchecabine zonder meer de ruimte ingooiden!

Maar hoe zit het dan met de persoonlijke hygiëne in de ruimte? Het antwoord is eenvoudig: astronauten en kosmonauten wassen zich met vochtige handdoeken en sponzen. Niet zo comfortabel? Ruimtereizigers verkiezen deze methode veruit boven de lastige douche. Volgens de Rus Valeri Poljakov, die 437 dagen aan één stuk in de ruimte bleef en die voor zijn persoonlijke hygiëne vochtige doeken gebruikte, was het met zijn huid na de vlucht zelfs beter gesteld dan ervoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt.
Die vraag werd gesteld door iemand terwijl René De Winne in het ISS was.
Hij heeft het gedurende een rechtstreekse uitzending laten zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Frank De Winne (sorry)