Goed kijken en remmen en gas geven...

that´s it...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 In essentie klopt het alleen, het remmen lijkt me onwaarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Remmen kunnen vliegtuigen echt niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dounja, sommige vliegtuigen hebben wel degelijk de mogelijkheid om te remmen in de lucht, met behulp van remkleppen of remparachutes bijvoorbeeld. Dit is echter niet een handeling die je zomaar even uitvoert, als je het in een formatie zou uitvoeren heb je denk ik wel een probleem bovendien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
afremmen is ook langzamer gaan hoor...
AWM
14 jaar geleden
@all: Alle vliegtuigen kunnen remmen in de lucht. Niet met een parachute, want dan ga je naar beneden, maar met air brakes die boven op de vleugel zitten. (kleppen die heel snel opgezet worden) Je hebt dat vast wel eens gevoeld bij het landen. En het remt heel goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je horizontaal vliegt in een gevechtsvliegtuig (met behoorlijk veel vermogen in verhouding tot de massa van het toestel) en je neemt 'gas terug' dan zul je in een normale situatie eerder hoogte verliezen dan snelheid. Moet je voor bijvoorbeeld het aanvliegen op een landing een lagere snelheid bereiken dan zul je minder vermogen moeten combineren met een hogere aanvalshoek (angle of attack) om snelheid te kunnen verminderen. Voor het luchtvaartequivalent van een noodstop of om de benodigde landingsbaanlengte te beperken zijn er dan op sommige toestellen specifieke remkleppen of -parachutes in gebruik. Dit kun je echter nog het beste vergelijken met het uit een auto uitwerpen van een anker of zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ja, alle vliegtuigen kunnen afremmen in de lucht, dat klopt. In het hier genoemde formatievliegen is dat echter niet zo'n grote factor.
Rudolf
14 jaar geleden
'Goed kijken, remmen en gasgeven' lijkt me als antwoord wel erg simpel. Gezien de hoge snelheid kan dit m.i. nooit alleen door optische waarneming.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja hoor er zijn afstandssensoren die je hoort als een afstand te klein is, maar toch is het manueel ondersteund door techniek...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je daar een bron voor Xinix, zo'n sensor valt wel te maken natuurlijk, maar de gemiddelde straaljager is hier volgens mij niet mee uitgerust.
Eigenlijk heel simpel, boem is ho.

In werkelijkheid is het een kwestie van goed oefenen en de leider van de formatie volgen. Deze beweegt op een bepaalde manier en de anderen volgen die beweging. Om het zo strak te krijgen als ze op luchtshows laten zien is dus wel enige oefening vereist, maar die oefening krijg je als het goed is toch wel als je luchtmachtpiloot bent, de formaties worden namelijk ook gewoon gebruikt tijdens operationele missies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door even hard en in dezelfde richting te vliegen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oefening, discpline, perfekte afspraken, oefening en oefening
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je 900 km per uur gaat en je doet dat beide. Is de snelheid niet meer zo aanwezig. Dan is corrigeren ook wat makkelijker.