Wie heeft bepaald wat de bovenkant van de aarde is?

Vanuit het universum gezien zou het noorden wel eens onder kunnen zijn of de zijkant.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (9)

Bij mijn weten is er geen bovenkant aan de aarde. Aan een globe wel, alleen voor de duidelijkheid. De noordpool wordt wel afgebeeld als bovenkant, maar dat is mijn inziens alleen gedaan om verwarring te voorkomen.
13 jaar geleden
Het gaat hier om het aardmagnetische veld. Daardoor wijst de naald van een kompas altijd naar het noorden. Dit is het ijkpunt geworden voor alles wat navigatie heet. Natuurlijk had het ook wel west of zuid kunnen heten, maar ja men koos voor Noord. Vervolgens zijn alle kaarten die men vroeger tekende afgestemd op het noorden zodat het voor iedereen duidelijk is over welke richting we praten.

Je stelling klopt wel als je vanuit het heelal naar de aarde kijkt. Het is maar net waar je vliegt in je rondje om de aarde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is afgesroken dat het noorden de bovenkant van de aarde is, maar eigenlijk is er geen bovenkant.
als je op een plek in de binnenkant van een baleen magneet legt, is dat toch ook niet de binnenkant

Toegevoegd na 1 minuut:
ik bedoelde dat jet dan nietde bovenkant is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is m.i. een kwestie van algemene opinie en gewoonte. Je kunt ook zeggen dat de aarde a.h.w. een wiel is en dat de noord- en zuidpool de assen zijn.
Het lijkt me meer een vraag ter overdenking en discussie dan dat het verder ergens toe kan leiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden dat 'Noord' als boven wordt beschouwd, is omdat de grote zeevarende naties uit de tijd van de ontdekkingsreizen, de tijd van de eerste atlassen en globes, allemaal op het Noordelijk halfrond liggen. Het is dus puur toeval dat wij Noord als boven beschouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het door kaartenmakers gewoon al eeuwen zo dat het noorden als "boven" wordt gezien, dit is min of meer de universele standaard geworden.
al heb je in Australie ook kaarten waar australie boven ligt, en noord amerika onderaan de kaart.
Er is dus geen echte bovenkant, dat wordt alleen door kaarten zo gesuggereerd, het zou wat verwarrend zijn als iedere kaart een andere windrichting bovenaan stelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Babyloniers hadden de eerste wereldkaarten al.
Verreweg van secuur uiteraard, maar ze beschreven de Noordpool al als het vijfde land waar de zon nooit komt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kompas dat naar het noorden wijst.
Vervolgens de cartografen (kaartenmaakers) die zich op het kompas gebaseerd hebben.
In werkelijkheid is er geen boven en dus onderkant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omstreeks 200 voor Christus beschouwt de Griek Eratosthenes de aarde als een bol en berekent de diameter van de aarde. Eén probleem: hoe stel je een bol voor op papier? Een belangrijke figuur in de kaartgeschiedenis is de aardrijkskundige Ptolomaus (2e eeuw na Christus). Ook hij geloofde dat de aarde rond was en zelfs dat de zon om de aarde draait. Dank zij zijn wiskundige kennis vond hij een éénvoudigere methode uit om een bol in te delen. Hij werd de grondlegger van wat wij nu nog steeds gebruiken om een plaatsbepaling op de wereldbol uit te voeren: minuten en seconden. Hij was tevens de uitvinder van het projecteren van de wereldbol op een platte ondergrond.