Nee, rond 21 juni staat de zon juist het verste van de aarde af. Rond 21 december staat de zon het dichtst bij de aarde.

Daardoor duurt bij ons de zomer langer dan op het zuidelijk halfrond (tel de dagen maar).

Dat het nu zo warm is, komt niet door de afstand tussen zon en aarde. Die varieert wel, maar op de gemiddelde 150 miljoen kilometer maakt dat niet veel uit. De warmte komt doordat de zon nu zo hoog boven de horizon staat, waardoor de straling nu meer loodrecht invalt dan in de winter, wanneer de straling bijna scherend invalt.

Toegevoegd op 20-06-2009 21:57:39
Zie bijvoorbeeld de Bron.

Of zoek op

Sun Earth distance summer winter

Toegevoegd op 20-06-2009 22:08:43
N.a.v. de reactie van XiniX even opgezocht: in 2009 stond de aarde het dichtst bij de zon op 4 januari rond 15:00 UTC, en zal de aarde het verst van de zon staan op 4 juli rond 02:00 UTC.

Zie de tweede Bron - kijk bij perihelion en aphelion.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies op 21 december, weet je dat zeker?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niet precies op 21 december. Daarom schreef ik "rond" 21 december.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de Bron staan voor 2007 de exacte datums: 3 januari en 7 juli. Die datums verschuiven elk jaar een beetje, maar dat zal nu (twee jaar later) niet veel verschil maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou precies mijn antwoord zijn. De zon staat in de winter dichterbij.

Andere antwoorden (3)

Dat zou toch wel heel erg toevallig zijn, nee hoor de zon luistert niet naar de kalender... Wanneer precies weet ik dan ook niet, maar niet precies op 21 juni, dat ik mij te toevallig...

Toegevoegd op 20-06-2009 21:55:08
ik=is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt dan op het noordelijke halfrond? Want downunder is het dan winter. Maar leuke vraag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil in afstand tot de zon van beide halfronden is noodzakelijkerwijs minder dan één aarddiameter. Dat is aanzienlijk minder dan het verschil in afstand tot de zon tussen zomer en winter - dat is een paar miljoen kilometer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"De planeten bewegen niet in mooie cirkels om de zon. De banen van de planeten zijn een beetje uitgerekt. Zo'n uitgerekte cirkel noemen we een ellips. Hierdoor staan de planeten niet altijd even ver van de zon. Het punt waar een planeet het dichtst bij de zon staat noemen we het perihelium. Peri betekent «dichtbij» en helios is het Griekse woord voor zon. Zo is er natuurlijk ook een punt waar een planeet de grootste afstand tot de zon bereikt. Dat punt heet aphelium. Dat komt van apo dat «veraf» be tekent. Als de aarde in het perihelium staat bedraagt de afstand tot de zon 147,1 miljoen kilometer. In het aphelium staat de aarde echter 152,1 miljoen kilometer van de zon." (http://www.sterrenkunde.nl/index/encyclopedie/planeten.html) je heb gelijk, +sje erbij
Vandaag om 07.45 stond de zon op de hoogst mogelijke breedtegraad van het noordelijk halfrond, de kreeftskeerkring. Vanaf nu worden de dagen dus weer korter. Dat hoeft niet altijd precies op de 21e juni te zijn (in 2020 op 20 juni). Rond 21 december zien we het tegenovergestelde: dan staat de zon op de hoogste mogelijke breedtegraad van het zuidelijk halfrond: de steenbokskeerkring. Rond 21 maart en 21 september staat de zon loodrecht boven de evenaar, dan duren de dagen overal op aarde even lang. Dit veroorzaakt de seizoenen. De afstand van de aarde t.o.v. de zon staat hier los van. De baan van de aarde om de zon is ellipsvormig, als de aarde zich in het uiteinde van deze ellipsbaan bevindt is de afstand het grootst, waar de ellipsbaan het nauwst is, daar is de afstand van de aarde tot de zon het kleinst.