Dat ligt eraan waar je kijkt. Het ligt ook aan je definitie van "ruimte".

Vlak bij een planeet heb je nog restatmosfeer. Daar is dus nog sprake van enige luchtdruk, al is die enorm laag.

Dit is ook wat ik bedoelde toen ik schreef dat het eraan ligt hoe je "ruimte" definieert. Begint de ruimte op 50 km boven het aardoppervlak? 100 km? 200 km? Er is geen scherpe grens.

Op 350 km hoogte, waar heel wat satellieten ronddraaien, is de luchtdruk bijvoorbeeld nagenoeg nul. Anders zouden die satellieten er immers niet jarenlang kunnen blijven draaien. Echter, ook daar is nog enige lucht, en dus enige luchtdruk - genoeg om ervoor te zorgen dat die satellieten heel langzaam worden afgeremd, waardoor ze na vijf tot tien jaar terugvallen naar de aarde.

Ook heel ver van de aarde is nog enige "lucht"druk, hoewel je daar niet meer van lucht kunt spreken, maar van interstellair gas. Denk bijvoorbeeld aan de zonnewind, en aan de kosmische wind die van andere sterren komt.

Ver weg tussen de sterren is de druk extreem laag. Je moet dan denken aan ongeveer één waterstofatoom per kubieke centimeter. De druk daarvan is niet meer meetbaar - maar meer dan nul.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij is er geen luchtdruk in de ruimte meer wel een andere druk