Wat voor een vorm heeft een zwart gat?

Is 't niet zo dat naarmate een hemellichaam sneller om zijn as draait (t.o.v. de rest van 't heelal), platter is?
En niets draait sneller dan een zwart gat (toch?).
Dus is een zwart gat dan niet een gekromde superdunne schijf (of gewoon een uiterst platgeslagen bol) met een dikte dicht bij nul in 't midden alwaar een jet kan optreden? Kan je die jet ook als negatieve dikte definiëren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Wel, omdat je er zo expliciet naar vraagt, zal ik een poging doen een antwoord te formuleren.

Ik heb het op moeten zoeken. Heel goede vraag (+1), maar ik had het uit mezelf niet geweten.

Zwarte gaten zijn complexer dan we denken. Er is niet één simpele event horizon waarbinnen alles verdwijnt. Er is een zogenaamde fotosfeer: als licht daar doorheen valt, van buiten naar binnen, kan het nooit meer naar buiten. Maar als binnen die fotosfeer licht wordt gegenereerd, kan dat licht *wel* naar buiten.

Dan is er, bij een roterend zwart gat, een ergosfeer. Ben je daarbinnen, dan kun je nog wel naar buiten ontsnappen, maar je kunt niet stilstaan - dat komt doordat de ruimtetijd daar draait met een snelheid die hoger is dan de lichtsnelheid.

Om terug te komen op je vraag, de event horizon van een roterend zwart gat is nog steeds bolvormig. De andere horizonnen zijn afgeplat.

Zie de bronnen voor achtergrondinformatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Complex, zo'n zwart gat! Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (3)

een punt, dat is de meest nauwkeurige omschrijving...

Nee dat draait niet een punt, of puntmassa kan niet draaien...

negatieve dikte dat snap ik dan weer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ziet er redelijk rond uit, naarmate je verder het zwarte gat in gaat, wordt het smaller (net zoals bij een trechter). Ik weet niet waar alles wat er in gaat uitkomt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zwartgat is een imploderende ster die door zijn gewicht alle deeltjes extreem aantrekt (aantrekkingskracht wordt steeds groter). De materie die zich in de ster bevindt verdwijnt niet, maar wordt steeds verder samengeperst.

Omdat dit naar alle kanten evenveel is, zal de vorm gewoon rond zijn. Echter, afhankelijk van welke materie zich in de buurt bevindt, zal het op verschillende manieren zichtbaar kunnen worden.

Theorieën zijn dat het een ellips gaat lijken.