Hoe ver is de zon verwijderd?

Stel dat de aarde zo groot is als een doperwt. Hoe groot is de zon dan op die schaal. Als een voetbal, of groter?
En hoeveel meter is hij dan ongeveer van de erwt verwijderd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Als de aarde zo groot is als een doperwt, heeft de zon ongeveer een afmeting van een bal van 90cm doorsnee. Inderdaad een uit de kluiten gewassen pompoen. Of een grote skippybal.

De afstand tussen de aarde en de zon bedraagt gemiddeld 150 miljoen kilometer (de aarde draait nu eenmaal geen perfecte cirkel).
In verhouding draait de doperwt dan op ongeveer 118 meter zijn rondjes om de skippybal

Ik stuur een interessante link van de site van de BBC mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Indien de Aarde zo groot is als een erwt dan is de Zon zeker zo groot als een heel grote pompoen.
Als de diameter van de Aarde 1cm is dan is deze van de Zon bijna 110 cm .
De Pompoen met (van 1.392.000 km ) zou dan ongeveer op 150 meter staan van de erwt (12780 km diameter)
Afstand : Aarde Zon : ongeveer 150.000.000 km

De massa van de Zon is meer dan 99.8 % van het totaal van de massa van alle planeten , planetoïden, manen , steengruis in ons zonnestelsel samen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het duurt 8 minuten voordat het zonlicht de aarde bereikt. De snelheid van het licht is 300.000 km/seconde. Zo kan je uitrekenen hoe ver de zon van de aarde staat! Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo als jij het voorstelt;
is dat op schaal van 1:1,290.000.000

Dan is de aarde 1cm
de zon is 108 cm
afstand aarde-zon is 116 mtr
afstand zon -pluto 4,5 km

Toegevoegd na 2 minuten:
De Modellen van de schaal van het ZonneSysteem
op deze site kan je verschillende schaal modellen maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zon is dan wel groter. De zon is namelijk 20 keer zo groot als alle planeten in ons zonnestelsel bij elkaar.