Wat zijn organische stoffen en komen deze buiten aarde voor?

In sommige documentaires wordt gesproken van organische materialen op andere planeten. Ik dacht dat organische materialen altijd onstaan vanuit levende 'organismen'.

Hoe komt men dan tot conclusies dat elders in het universum planeten organische stoffen bevatten, als de vraag "heeft er leven bestaan buiten aarde" niet beantwoord kan worden.

Of omgekeerd. Als wij nu aan de kleur van licht uitgezonden door een planeet vast kunnen stellen dat daar organische stoffen voorkomen, betekent het dan dat daar leven is geweest?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Organische stoffen zijn gedefinieerd als verbindingen waarin koolstofatomen voorkomen, met uitzondering van CO en CO2.

Dat betekent dat organische stoffen niet door levende wezens (of andere levensvormen) hoeven te zijn gemaakt. Organische stoffen kunnen ook langs puur levenloze chemische weg ontstaan. Mits er natuurlijk koolstof is, en dat is ruimschoots aanwezig in het universum.

Toegevoegd na 1 minuut:

Bovenstaande tekst was uit mijn hoofd getypt.

Ik heb nu een bron gevonden (hieronder toegevoegd); daar worden nog wat meer uitzonderingen genoemd dan alleen de koolmonixide en kooldioxide die ik noemde.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben onder de indruk van je kennis en medailles
+

Andere antwoorden (1)

Buiten deze aarde leeft toch niks dus ook geen organische stoffen?? Toch?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thijmen
die - is niet van mij
daarom een + ter compensatie dank voor je antwoord, maar ik verkies het antwoord van Cryofiel als beste