Kan een zwart gat iets groter opslokken dan zichzelf?

Zwarte gaten slokken veel op maar of hij iets groter opslokt dan zichzelf is mijn vraag.Ik heb nog nooit iets groter gegeten dan ikzelf groot ben.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Hangt er een beetje van af hoe je dat bekijkt. Een klein zwart gat kan gemakkelijk een ster opeten maar doet dat wel door het in een lange sliert plasma met beetjes (nou ja; relatief naar de ster gezien dan) tegelijk.

Zelfs als je een enorme bal massief rots of metaal naar een zwart gat zou schieten blijft het ding nog niet heel.

Vergelijk het met een straal water uit een kraan. hoe krachtig de straal ook is: als het water maar hoog genoeg valt houd je alleen maar druppels over. De zwaartekracht trekt de water straal uit elkaar.

Een zwart gat heeft zo'n ontzettend grote zwaarte kracht dat zelfs atomen zo uit elkaar gerukt worden voor ze daadwerkelijk opgeslokt worden.

Dus: ja een voorwerp dat vele malen groter is dan het zwarte gat kan wel degelijk opgeslokt worden maar het gebeurt niet in 1 grote hap zogezegd. Zie ook het plaatje in de 2e link onderaan.

Daarbij moet nog worden opgemerkt dat zwarte gaten niet echt gaten zijn. Het zijn heel massieve objecten die in hun eigen zwaartekrachtput zijn weggezakt. Zoals ik al eerder heb beschreven kan je dit een beetje zien als een knikker die je op een strak gespannen stuk inpak folie legt. Zie de folie als de 3 dimensionale ruimte en de knikker als een ster of planeet oid. De knikker zakt dan een beetje weg in de folie. Bij een zwart gat is de knikker zo zwaar dat de deuk in je folie zo diep wordt dat de bovenkant van de knikker onder het oppervlak van je folie komt maar je hebt geen gat in je folie war dingen doorheen vallen. Als je meer knikkers er naar toe zou rollen wordt je deuk wel groter.
Een zwart gat werk redelijk hetzelfde. Als het meer massa opslokt en zwaarder wordt dan wordt de waarnemingshorizon (het gebied waarbuiten je nog wel dingen kan waarnemen, goed te zien in de eerste link hieronder) groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Een zwart gat is zeer zeer klein het slokt dus bijna altijd iets groter op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zwart gat is geen gat, maar een grote hoeveelheid materie in een relatief kleine ruimte. Doordat de materie zo sterk op elkaar is gedrukt ontstaat er een enorme aantrekkingskracht. Deze aantrekkingskracht is zo sterk dat zelfs licht er niet aan kan ontsnappen. Daarom is het dus een ZWART gat, want het zendt geen licht uit.

Alles wat binnen de aantrekking van het zwarte gat komt wordt er dus door aangetrokken, ongeacht de grootte.
Dat wat 'in' het zwarte gat terecht komt vergroot enkel de hoeveelheid materie en maakt de aantrekkingskracht nog groter.

Het is dus iets anders dan een mens die iets opeet dat groter is dan hijzelf. Daarbij is de mens dan een slecht voorbeeld, want een slang kan dat bv weer wel...

Hoe dan ook, je vergelijking met mensen klopt niet.

Toegevoegd op 12-06-2009 23:08:50
Kijk ook even in de onderstaande bron. Toch wel interessant allemaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zwart gat is waarschijnlijk bijna zo klein als de plancklengte, de kleinste lengte die in onze kosmos voorkomt (10^-35 meter). Omdat de zwaartekracht zo ontzettend groot is, wordt alles in 1 punt getrokken.
Dat ene puntje heeft dus een enorme massa.

Omdat massa's elkaar aantrekken en een zwart gat een enorme massa heeft, kan het het heel veel dingen "opslokken", die dan in dat ene kleine puntje worden gedrukt.

Een zwart gat heet trouwens een zwart gat, omdat de druk zo intens is, dat het zelfs geen lichtdeeltjes (energie) loslaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat kan.
Gaat 't echter om iets wat meer massa heeft (da's wat anders dan formaat, waar jij over spreekt), dan kan je beter zeggen dat dat object met meer massa 't minder massieve object opslokt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alles is groter dan een zwart gat... Een zwart gat is oneindig klein of een tikkie groter... Jij bent in ieder geval VEEL groter dan een zwart gat...

Nee eten is een andere zaak... Een zwart gat is een compressor, die drukt alle ruimte uit een manifest voorwerp... Materie is voor 99,9999999999% leeg en die lege ruimte wordt weggeperst voordat het in het zwart gat verdwijnt... zodoende...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwarte gaten zijn uiteindelijk niet zo zwart,ze gloeien als een heet lichaam en hoe kleiner ze zijn, des te meer ze gloeien.Er zijn aanwijzingen dat er in het galactische centrum van ons melkwegstelsel een massief zwart gat moet zijn met een massa van honderdduizend maal die van de zon.Sterren die te dicht bij het zwarte gat komen zullen aan stukken worden gereten door het verschil in zwaartekracht tussen de kant die naar het zwarte gat is toegekeerd en de andere kant.Want een zwart gat oefent nog steeds zwaartekracht uit op objecten uit zijn omgeving.
Naar alle waarschijnlijkheid draaien de ster CygnusX-1 en een zwart gat om elkaar heen.

Als je meer over zwarte gaten wil weten lees dan 'Het heelal' van Stephen Hawking. 1995 Prometheus-Bert Bakker