hoe komt het dat je de Mercuriusovergang(Mercurius zichtbaar als zwarte vlek voor de zon) maar een paar keer per eeuw kan zien ?

de aarde draait toch in 1 jaar 1 rondje rond de zon en Mercurius zou dan toch ieder jaar te zien zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De planeten draaien hun baantjes om de zon niet allemaal in het zelfde vlak. De banen van de aarde en Mercurius hebben een hoek ten opzichte van elkaar. Als de banen van de aarde en Mercurius precies in hetzelfde vlak zouden liggen, zou je elke Mercuriusovergang kunnen zien.

Omdat de banen een hoek met elkaar maken, is het anders. Mercurius passeert ten opzichte van de aarde meestal boven of onder de zon langs. Alleen als Mercurius 'toevallig' precies tussen de aarde en de zon in staat, zie je een Mercuriusovergang. Eigenlijk heb je dan een mini-zonsverduistering door de planeet Mercurius.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Yep.   +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik yep mee. +

Andere antwoorden (4)

Mercurius is (net als de zon) mits het niet bewolkt is, elke dag te zien. Maar vanuit de aarde gezien beschrijft Mercurius een baan langs de hemel en dat doet de zon ook. Pas als die twee banen elkaar overdag (want alleen dan is de zon te zien) kruisen en Mercurius zit dan tussen de zon en de aarde in (en dus niet achter de zon) dan heb je de Mercurius overgang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke dag te zien? Hoe bedoel je? Volgens mij ga jij vanavond en vannacht geen Mercurius aan de hemel ontdekken hoor.
Een overgang treedt alleen op als Zon, Mercurius en Aarde exact op één lijn staan. Een kleine afwijking, en we kijken precies langs mercurius als hij de zon passeert.

Die afwijking wordt veroorzaakt door de helling van de baan om de zon van aarde en de helling van de baan om de zon van Mercurius
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Yep.   +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helder uitgelegd! +
Mercurius draait geen rondjes rond de Zon zoals de Aarde.
Zij draait :1. in elliptische vorm , maar NIET met de Zon in het middelpunt : er is een vrij grote afwijking.
2. Dimensionaal bekeken draait Mercurius ook niet gelijkmatig rond de Zon , maar rozetvormig (een beetje zoals atomen rond de kern.
Daarom heeft Mercurius zulke rare overgangen.
Verder gelden de zelfde regels als voor Venus , zei het veel extremer , dus door de reeds opgekomen Zon ,veel minder te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de site ; Astroblogs, googgeld, en dan
Dynamic Diagrams. bij zoeken in toetst
dan krijg je een prachtige flash animatie van ons zonnestelsel; die je zelf met elke willekeurige datum
kan intoetsen zowel in het verleden als in de toekomst
stel hem maar in op de; maand mei in het jaar 2000 je zal zien
Dat er 5 planeten op een rij staan. En met deze animatie kan je dus ook zien op welke datum
de aarde en mercurius op een lijn voor de zon staan.
Succes

Toegevoegd na 20 uur:
Als je de onderste link intoest
zie je precies wat ik de boven geschreven tekst bedoel