Het einde van het universum? (lees beschrijving aub)

Het schijnt dat ons universum niet oneindig is(wiskundig gezien). Er zouden andere universa zijn. Een multiversum met allemaal 'bellen' waar een universum in zit. Maar wat zit er dan in de ruimte tussen die bellen?
Bron: National Geographic

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Wat jij je moet realiseren is dat 'we' hier nog absoluut weinig over weten. Er zijn meerdere theorieën over hoe het universum in elkaar zit, hoe het naast andere universa zou kunnen bestaan, de geboorte, het einde.

Eén van die theorieën is het multiversum. Waarschijnlijk de 'versie' met wormholes van de ene naar de andere?

Nu krijgen we een lastig denkexperiment. Vrijwel alle theorieën, de zuivere religieuze daar gelaten, zijn het erover eens dat het allemaal begonnen is met de Big Bang. Daarmee ontstond er een klein universum, die uitdijt. Groter wordt. Die zou jij je als bel kunnen voorstellen, als je er van 'buiten' naar zou kunnen kijken.
Echter, in dat universum zitten ook onze natuurkundige wetten besloten. Die zijn uniek voor ons universum (heeft te maken met het gedrag van deeltjes en anti-deeltjes). Het gevolg hiervan is dat onze natuurkundige wetten alleen gelden in ons universum. Niet in een ander universum, en ook niet buiten ons universum.

Afvragen wat er zich buiten die 'bellen' zich bevindt heeft dan ook totaal geen zin. Dat kunnen wij niet beschrijven met onze natuurkundige wetten, laat staan ons daar een voorstelling bij maken.
Zoiets als op de Noordpool gaan staan en dan je afvragen: wat is er ten noorden van de Noordpool?

Dit is overigens het inzicht van nu met de kennis van nu. Maar omdat we hier zo weinig over weten kan het antwoord morgen, volgende week of volgend jaar weer volkomen anders zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

verschillende theorieen hangen het idee van een multiversum aan. Snaar, Membraan en Inflatie theorie. De Big Bang is in deze theorien het gevolg van een botsing van universa.

Tussen de bellen of membranen is er niets dat in een structuur thuishoort. Een nagenoeg luchtledig van onmetelijke omvang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens hier;

http://www.goeievraag.nl/vraag/einde-universum.57441
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wiskundig gezien, maar ook natuurkundig gezin zou het universum niet oneindig zijn.

er is op verschillende plaatsen de temperatuur gemeten, en die is overal precies hetzelfde. (iets boven het absolute nulpunt). dat betekent dus dat de 'warmte' niet wegkan. dus zou het universum eindig moeten zijn.

daarbij zijn er idd een aantal vooraanstaande theorieen die meerde universums niet uitsluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het moeilijk met de woorden 'schijnt' en 'zouden'.
Het multiverse idee ....is zelfs eerder een ideetje van een paar wetenschappers dan een echte 'theorie'.
Men zit ergens vast....en dat dwingt wetenschappers naar eventuele mogelijkheden. Zo is er de optie dat het universum steeds groter wordt tot in het oneindige , de andere spreekt over explosie (bang) en implosie , nog andere spreken over inkrimpen en uitzetten en dan zijn er die iets zien zitten in multiverse , in witte gaten ,wormgaten...
Dit zijn heel interessante mogelijkheden met pro's en contra's die tegen elkaar gezet worden , met een aantal argumenten ,maar vooral met grote vraagtekens.
Een wetenschapper zoekt uiteraard en National Geographic maakt die ideetjes populair interessant.
Maar die programma's zeggen hoe het eventueel ook zou kunnen ....maar die spreken in hypotheses ....niet in vormen van 'naar het schijnt...) want dat klopt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Buiten de bellen is er ......niets.... geen leegte, geen bestaan, geen vacuum, geen licht, geen donker..... NIETS.

Onze hersenen zijn er niet op berekend want wij stellen 'niets'gelijk aan een lege ruimte. maar dat bestaat dus ook niet. De big bang is het moment dat tijd en ruimte ontstaat. Buiten de bel zit je dus buiten het 'bestaan'.
13 jaar geleden
Wel moeilijk om dit met zekerheid te zeggen ,maar de ruimte is volgens mij oneindig,als ze ergens zou stoppen wat begrenst de ruimte dan ,en wat is er achter die grens.
Achter die grens is er een grote leegte de oneindigheid.
onbegrijpelijk toch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het heelal wordt steeds groter en groter
het rekt zich eigenlijk uit en dan naar
miljarden miljarden miljarden jaren zou
het heelal eindelijk aan zijn einde komen
met een mega explosie en dan begint de big bang weer
en komt er een nieuwe heelal
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of het universum eindig of oneindig is? zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen.
Omdat je alleen het zichtbare universum kan zien
De cijfers uit maart 2005 tonen een ruimte van
46 miljard lichtjaar in elke richting
Persoonlijk ga ik er vanuit dat afstand en tijd
het licht gaat afbuigen dus alles wat achter die kromming
aanwezig is niet te zien is
Het is hetzelfde als op de aarde naar de horizon kijkt
Dan kun je ook niet onder de horizon kijken
mits dat je je eigen naar de horizon verplaatst
dan kan je weer verder kijken
Zo is het waarschijnlijk ook in het universum.