In essentie doet het dat niet. Maar een bliksem zoekt de weg van de minste weerstand. In dit geval dus de minste elektrische weerstand. Rubber is een goede isolator en dus zoekt de bliksem een andere route die niet door dat rubber gaat. Een bliksem die onverhoopt toch op een stuk rubber inslaat laat weinig over van dat rubber.

Als je dus in een onweer (ok we gaan er hier even van uit dat je niet al te nat bent) op rubber schoenen loopt is de route voor een bliksem door jouw (en je schoenen dus) naar de grond heel wat moeilijker dan door de lucht (nou ja; in de meeste gevallen) en slaat die bliksem ergens anders is.

Het rubber houdt de bliksem dus niet zozeer tegen alswel dat het een minder aantrekkelijk doel is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Rubber bliksem tegen houden? niet geleiden bedoel je??

Want dat is inderdaad 't geval? er zitten geen ingrediënten in rubber om uberhaubt ook maar te geleiden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat het niet geleid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rubber houdt geen bliksem tegen... De spanning is zo groot dat in een diëlectricum de stroom doorslaat over honderden meters, een handschoen is peanuts voor een bliksem... Het verandert instant in plasma, die handschoen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rubber geleid niet en daardoor kan de elektriciteit er niet door.