Is er een site waar je kunt zien of op bepaalde plaatsen op aarde de maan te zien is op het moment?

Ik zie nu de maan, maar ik vroeg me af of mensen op andere plaatsen op de aarde ook de maan zouden zien. Is er een site waar je een plaatsnaam kunt invullen en dan verschijnt of de maan te zien is of niet?

Uiteraard wel waar het donker is:
http://www.die.net/earth/

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Op onderstaande site kun je plaatsen aanklikken en krijg je vervolgens te zien wanneer de maan (en de zon) opkomen er ondergaan.

Toegevoegd na 6 minuten:
Overigens kun je bij "Major Cities" ook steden opzoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Er is een app voor android waar je de sterrenhemel op elke plaats en tijd kan zien. Wellicht ook de maanstand?
Google Star View:
http://earth.google.com/sky/skyedu.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het maakt in principe niet zoveel uit waar je op aarde de maan waarneemt. De Maan bevindt zich op 60 aardstralen van de aarde, dus het scheelt hooguit een paar graden in de waarnemingshoek. Dus de maanstand op alle plaatsen op aarde is bijna identiek. Uiteraard kun je de maan niet zien als hij nog niet is opgekomen, omdat er dan nog een stuk aarde in de weg zit.

Ik begrijp niet zo goed wat je bedoelt met uiteraard waar het donker is, want je kunt de maar ook uitstekend overdag waarnemen.

Verder kun je inderdaad de tijden voor maan op en maan onder en zon op zon onder vinden op de meeste meteorologische sites. Als de plaatselijke tijd tussen maan op en maan onder valt dan kunnen ze daar de maan waarnemen. Valt het ook nog tussen zon onder en zon op, dan kunnen ze de maan 's nachts waarnemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het ' volledig gratis' programma 'Stellarium' (Nederlandstalig) downloaden (link)
Daarin kan je een locatie en datum invoeren en dan weet je het.
Ook m.b.t. tot planeten ,standen ,sterren
Een echte aanrader voor astronomie beginners