Hoe hoog of laag de maan aan de hemel staat hangt af van hoe de baan van de maan staat ten opzichte van de waarnemer. Dat varieert nogal gedurende het jaar. Het is te vergelijken met de hoogte van de zon aan de hemel: in de zomer bereikt de zon een veel hoger punt aan de hemel dan in de winter.

Dat de maan de ene keer veel groter zou zijn dan de andere keer is gezichtsbedrog: als je een foto zou maken van zo'n 'grote' maan en die zou vergelijken met een foto van een 'kleine' maan, zou je zien dat ze (vrijwel) even groot zijn. Of strek je arm in de richting van de maan en 'leg' je duim erop, om een idee van de grootte te krijgen. Als je dat regelmatig doet, bij verschillende posities van de maan, zul je merken dat de grootte ongeveer constant is.

De maan lijkt groter als ze laag aan de hemel staat, dat wisten de oude Grieken al. Een mogelijke verklaring voor dit gezichtsbedrog is dat als de maan laag staat, je de grootte van de maan vergelijkt met bijvoorbeeld bomen en gebouwen op de horizon. Terwijl als de maan hoog aan de hemel staat, er geen vergelijkingsmateriaal in de omgeving is.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dit is gezichtsbedrog.
Naast dat een volle maan groter is dan een halve :) lijkt de maan ook groter als hij aan de horizon staat.
Dit komt omdat je hem dan beter kan vergelijken met de omgeving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is misschien niet echt een antwoord maar: Precies dezelfde vraag is een jaar geleden ook gesteld. Het antwoord is toen heel goed omschreven door "Sjoerdl". (Tevens gekozen als beste antwoord).
Lees zijn antwoord en je hebt een duidelijk antwoord op je vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De maan geeft zelf geen licht, hij weerkaatst alleen het licht van de zon. Doordat de maan rond de aarde draait, komt soms niet het licht van de zon op alle plekken van de maan, waardoor de maan niet helemaal te zien is.

Of de maan helemaal te zien is of maar een klein beetje ligt dus aan de stand van de aarde tegenover de zon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn 2 redenen. Het eerste is een psychologisch effect; als de maan bij de horizon staat lijkt deze groter omdat je de maan dan kunt vergelijken met andere dingen aan de horizon.

Daarnaast draait de maan geen perfecte cirkels rond de aarde, maar heeft een beetje elliptische baan; soms is de maan dus daadwerkelijk ietsje dichterbij en soms ietsje verderweg. Dat scheelt meer dan 10%