Is er naast dit heelal nog een ander heelal?En wat is jouw voorstelling van zoiets abstracts?

Het bestaan van zwarte gaten vat ik net,maar dat er daarachter nog meer heelallen (raar woord) zijn,gaat mijn voorstellingsvermogen te boven.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Je hebt gelijk, die andere heelallen - als ze al bestaan - gaan ons voorstellingsvermogen te boven.

De mens is gemaakt op overleven in de natuur. Ons brein kan de ons omringende natuur begrijpen en verklaren, en daarmee enigermate voorspellen. Zo konden we vruchten vinden, vallen zetten, jagen, en ontkomen aan onze vijanden. Meer was niet nodig.

Het is puur geluk dat we enigermate in staat zijn atomen en moleculen te begrijpen. Nou ja, echt begrijpen doen we het niet - we maken er een voorstelling van in de ons bekende begrippen. We zien atomen als kralen en moleculen als kettingen.

Echte kwantummechanica kunnen we al nauwelijks meer begrijpen. We kunnen het wel berekenen, maar begrijpen is wat anders. Denk bijvoorbeeld aan het duale karakter van golven en materie - dat begrijpt niemand, dat hebben we maar te accepteren omdat het bewezen is en omdat we het na kunnen rekenen - maar begrijpen, nee.

Met andere heelallen, of ze nu wel of niet met ons heelal in verbinding staan, is dat nog een graadje erger.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Ik heb samen met mijn zoontje de film Star Trek in de bioscoop gekeken. Daar hebben ze het ook over andere heelallen en wormgaten. Ga de film kijken! Dan zie je hoe de scenarioschrijver erover dacht/denkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kan niet, dan zouden we dat al lang gemerkt hebben... Er is maar een heelal, een universum...

Voor mij kan ik het laten als ik me voorhou dat ruimte een gevolg is van massa...

Is er geen massa dan kun je ook niet van ruimte spreken...

Zo hou ik mijn mind in de waan dat het het weet en niet in de onderzoeksmode moet gaan staan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als er meer universa waren dan werkten ze op elkaar in... En dan was de ontbrekende massa niet zo groot...
Parallelle universa sluit ik niet uit, maar die zijn dan in een andere dimensie, maar in deze dimensie als we kunnen zien, is er maar één universum...
Volgens de quantum meganica zijn er oneindig veel andere universa. Op kwantum niveau bestaat alles uit een oneindige hoeveelheid mogelijkheden. Elke mogelijkheid wordt uitgevoerd in een andere heelal of zo je wilt een andere werkelijkheid. Kortom als we de kwantumfysici mogen geloven zijn er oneindig veel andere heelallen (of wat het meervoud ook mag zijn)

Toegevoegd op 08-06-2009 23:22:35
Even een linkje voor de extra info ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Anne, wat jij beschrijft is één van de mogelijkheden. Die wordt ook wel als de meerkeuzemogelijkheid aangeduid. Het betekent, in simpelemensentaal, dat zich steeds heelallen afsplitsen voor elke keuze die is gemaakt. Stel: je wilt naar je werk. Dat kan met de bus of met de trein. Stel dat jij voor de bus kiest. Dan zit jij vanaf dat moment in het heelal waarin jij voor de bus hebt gekozen. Op het moment dat jij de keuze maakte, is er een tweede heelal ontstaan. Dat was op dat moment identiek met het eerste heelal, maar met één fundamenteel verschil: in dat andere heelal heb jij voor de trein gekozen. Enzovoort, enzovoort, enzovoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zo ongeveer maar dan op het niveau van de kwantum mechanica niet op macro niveau. Maar het is inderdaad een goede vergelijking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wacht ik zet er even een linkje bij voor meer uitleg ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, op kwantumniveau kun je hetzelfde principe hanteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tuurlijk joh, met drie wijntjes lukt dat best!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voel me steeds kleiner worden door jouw theorie,ashes to ashes,dust to dust,je kan me straks opvegen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind die theorie onzin. Kan ik lekker best beweren... Niemand die 't tegendeel kan bewijzen!
:P
ja naast dit heelal zijn er nog tal van heelallen ..en dat is ook niet te bevatten ..accepteer en weet dat het zo is. Dat vind ik het wonderlijke van heel het bestaan..dat zijn de zaken waarover ik me verwonder..ik geloof niet in de grote religies of welke bekende religie dan ook maar als ik iets god moet noemen dan noem ik dat het goddelijke...al dat is en dat je niet kan bevatten dat het zo is..verbaas je dus niet verwonder u slechts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je al zegt, schiet ons voorstellingsvermogen tekort.
We kunnen niet eens de (on)eindigheid van ons ene heelal bevatten.
Er zijn theorieën, zelfs Einstein heeft er wat over gezegd, en de 'string-theorie' gaat uit van meerdere dimensies, misschien wel meerdere heelallen.
Maar, allemaal theorieën, er is verder geen enkele tastbare aanwijzing.
We zullen het voorlopig moeten doen met science-fictionfilms. Donnie Darko gezien?
AWM
14 jaar geleden
In theorie wel, maar ik kan me er niets bij voorstellen.
Ik vind ons ene heelal al zo onvoorstelbaar groot.

Er zijn meer sterren dan er zandkorrels op aarde zijn....dat is toch al onvoorstelbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het woord Heelal kan je puur logisch niet in meervoud schrijven. Dat ons voorstellingsvermogen ergens blijft steken ligt aan de mens zelf. Heelal = alles, dus ook wat wij niet kennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je,
Heel-al het woord zegt het al; het heelal is het geheel van alles en er kan dus nooit meer zijn dan dat.
Hooguit dat mensen te vroeg stop gezegd hebben bij de omschrijving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
juist
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De definitie blijft het geheel van alles; slechts de boekhouding moet worden aangepast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 zeker voor de toevoeging over de definitie!
In Startrek komen zulke zaken ook dikwijls aan de orde.
Sneller dan het licht reizen, reizen door de tijd, parallelle universums...

Zou zomaar kunnen. Nu lijkt dat allemaal slechts fantasie.

Maar dat vond men ten tijde van Jules Verne ook van mensen op de maan.

De tijd zal het leren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer je erkent dat dit heelal bestaat, en daarmee dus erkent dat het bestaan van een heelal mogelijk is, zie ik niet in waarom je het bestaan van meerdere heelallen als onmogelijk zou beschouwen. Wat één keer kan gebeuren kan namelijk meerdere keren gebeuren.

Hoe deze eruit zouden zien is natuurlijk ook weer een vraag, maar wel één die slechts heel moeilijk te beantwoorden is. Zijn de natuurwetten in andere heelallen hetzelfde als hier, en blijkt dit de enige mogelijke opstelling te zijn? Zijn de natuurwetten in andere heelallen anders, en bestaan wij in deze omdat wij in deze kunnen bestaan? Fundamenteel gezien een hele essentiële vraag, maar wel één waarop zeker op korte termijn geen antwoord gaat volgen, als het überhaubt al mogelijk is om hier ooit antwoord op te kunnen geven. Alleen al het fine-tuning argument zou hiermee onderzocht kunnen worden op fundamenteel niveau.

Het is hypothetisch gezien zelfs mogelijk dat sporen van interactie tussen verschillende heelallen meetbaar zouden zijn, maar dan duik je in heel diepe cosmologie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker... Ik was er gisteren nog. Ff op bezoek.

Enfin, het gemiddelde voorstellingsvermogen (c.q. fantasie) is niet groot genoeg om alles wat mogelijk of onmogelijk is voor te kunnen stellen.
In feite zou ik niet weten waarom er niet een heel eind verderop ook heelallen aan 't uitdijen of inkrimpen zijn. Maar niemand kan zover kijken, laat staan reizen. Dit vanwege de natuurkundige beperkingen in ons eigen heelal (tenminste tot zover die heden bij de meeste wetenschappers bekend zijn).

Toegevoegd op 11-06-2009 12:20:39
'T woord 'heelal' is natuurlijk wel subjectief. Vallen ook de andere (niet waarneembare) 'big bangs' (als die bestaan) er onder of niet... Etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je daar meer wil over weten raad ik je aan om "Het heelal" (Verleden en toekomst van ruimte en tijd) van Stephen Hawking te lezen.
1995 Prometheus en Bert Bakker Amsterdam