Is er niets bekend over de tijd voor de big bang, indien wel, wat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je met Big Bang de deeltjesversneller vedoelt.
Zo nee leg eens uit wat big bang is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag. Hier ben ik ook wel benieuwd naar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Big Bang is het begin van tijd-ruimte, ook wel de oerknal genoemd. Per definitie is er daarvoor niks, ten minste geen tijd-ruimte. En dat is precies wat je je niet kan voorstellen: geen tijd-ruimte. Dus, goede vraag!

Het beste antwoord

Vergeet niet dat de ‘Big Bang’ theorie ....een theorie blijft !
Die theorie stelt dat er zo’n 14 miljard jaar geleden een grote explosie plaatsvond . Die explosie ontstond uit het ‘niets’.
Het heeft dus geen zin de vraag te stellen wat er vóór was : het is en blijft een theorie!
Zoals ook vorige antwoorder stelt : Er zijn andere theorieën , de snaartheorie , het multiverse idee , het harmonica idee , big crunch idee , het implosie idee ....
maar die zullen niets verklaren over wat voor de ‘big bang’ was .....want de theorie begint bij de explosie.

Toegevoegd na 6 minuten:
De BB theorie wordt wel gevolgd door de meeste 'serieuze wetenschappers' want zij blijkt in de meeste onderzoeken en 'plaatjes' te kloppen en helpt andere dingen te definiëren en berekenen.
Een kan je volgen....of verwerpen. Maar je mag niet in een theorie 'geloven'....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Huidige kosmologische modellen reiken niet verder terug dan de Planck-tijd, een fractie van een seconde na t=0.

Vanuit de verdere ontwikkelingen in de snaartheoriën, en als gevolg hiervan in M-theorie, zou het wellicht mogelijk worden om daadwerkelijk testbare statements te maken over de tijd hiervoor, maar zover zijn de modellen nog niet ontwikkeld.

Dit neemt niet weg dat er meerdere hypothesen zijn over wat er "vooraf" is gegaan, maar er is vooralsnog geen manier om deze tegen elkaar en de werkelijkheid te toetsen. Deze berusten dus vooral op speculaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is niets bekend dat klopt. wel zijn er speculaties. !! ik raad je aan stephen hawking's universe te gaan kijken.
daar geeft hij enkele huidige theorieen van wat er voor de big bang is geweest.
deze zijn erg interessant,
zo word er verteld dat er voor de big bang. alleen maar waterstof bestond. perfect gerangschikt of in balans waardoor zwaartekracht geen grip kreeg. 1 enkel foutje in de gerangschikte moleculen heeft er voor gezorgt dat zwaarte kracht een grip kreeg op de waterstof moleculen waardoor deze samen klonterde. tot uiteindelijk een bal pure energie wat wij de big bang noemen.
dit heb ik kort bondig uit gelegt maar in de series word dat heel mooi en goed weer geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is niet veel bekend hierover de big bang theorie blijft een theorie en hoeft niet waar te zijn"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De huidige theorie (aanname) geeft geen ruimte aan "tijd ervoor", omdat de tijd-ruimte pas op dat moment ontstond.
De klok begon dus op dat moment te tikken. Wel zijn er theorieen dat het mogelijk is dat de big-bang niet uniek hoeft te zijn. Je praat dan wel over verschillende niet-sequentiele tijden.
13 jaar geleden
Ik dacht dat de big bang een bepaalde golfvorming was en dat alles wat nu is, uit die golven ontstaan is.
(zoiets zag ik op een nieuwssite)