Zouden wij nog steeds leven als een zwart gat ons opslokt?

Zouden wij nog steeds leven als we worden opgeslokt door een zwart gat? of gaan we dan dood?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Hoe stel jij je dat precies voor: opgeslokt worden? Een zwart gat heeft tenminste twee vervelende kenmerken die voortleven in de weg staan:
- er zit een zogenaamd waarnemingshorizon omheen. Niet alleen houdt deze tegen dat de informatie vanuit het zwarte gat niet naar buiten gaat (waardoor je dus nooit kan weten of het leven daarbinnen doorgaat). Deze 'laag' heeft zo'n aantrekkingskracht dat deze je letterlijk uit elkaar trekt.
- een zwart gat is een zogenaamde singulariteit. Is al veel over geschreven, maar het komt erop neer dat het een punt bevat waar onze natuurwetten niet meer opgaan. Als je dus al zou kunnen blijven leven, dan is het maar de vraag hoe dat leven er dan uit ziet.

Maar ja, die verdraaide waarnemingshorizon? Dus als jij in dat gat terechtkomt, kan je ons nog niet vertellen hoe het er daar dan uitziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oke =)

Andere antwoorden (11)

We weten niet wat er aan de andere kant van het zwarte gat is, dus kunnen we ook niet inschatten of er leven mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dood als een pier!
Letterlijk, want een deel van ons lichaam zal zich iets eerder in het gat bevinden en zo hard aan het lichaam trekken dat je letterlijk tot spaghetti zult worden uitgerekt.

Aldus is mij verteld door Stephen Hawking..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar aangekomen zouden we onder invloed van de zwaartekracht flink zijn gekrompen tot de dikte van de afdruk van een schoen o.i.d.
Ik ben bang dat er dan nog weinig leven in zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ruim voor je de 'horizon' van het zwarte gat passeert, ben je verdampt of zo. In ieder geval door de extreme werking van de zwaartekracht vroegtijdig overleden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas word je tevoren zo uitgerekt dat je al dood bent voordat je in het zwarte gat verdwijnt. Blijf uit de buurt! Bij een niet roterend 'Black Hole' zul je als voorwerp regelrecht naar het midden van dit gat getrokken worden tot een punt (singulariteit genaamd). Daar wordt je letterlijk uitgeknepen tot je niet meer bestaat, oftewel zoals fysisi zeggen, teruggebracht tot nul volume. In de singulariteit van het zwarte gat houden alle wetten van de fysica op te bestaan en zelfs ruimte en tijd verdwijnen. Er zijn speculaties dat alles in een zwart gat wordt opgeslorpt weer aan de andere kant uitgebraakt wordt (ander universum?). Heb zo mijn twijfel of je er dan nog zo mooi uitziet alvorens je er in ging. (Ha,ha).
Echter... bij een roterend zwart gat zou je als voorwerp de limiet 'de singulariteit' van het gat kunnen missen. (Deze heeft dan de vorm van een ring) en kun je verdwijnen in een andere tijd en plaats in dit universum (via wormgaten), of in een ander universum (via 'Einstein-Rosentunnels'). Op die manier zouden roterende zwarte gaten de uiteindelijke tijdmachines kunnen zijn. Jouw interesse naar dit onderwerp vind ik bijzonder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is niet duidelijk hier zijn de meningen over verdeeld want volgens vele leven wij al in een zwart gat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk van niet want een zwartgat absobeerd volgens mij licht en dat kan er niet door of in duss en een mens kan niet zonder licht
groetjes ferdy
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leven niet. Bestaan wel.
Je kan namelijk niet meer leven als je ongeveer duizend keer zo lang wordt uitgerekt... Dat gebeurt namelijk als een zwart gat je opslokt.
Maar je bestaat wel. Het kan zelfs gebeuren dat je weer terugkomt. Alles gaat in een zwart gat namelijk over in straling. Soms komt er straling naar buiten. Misschien zit jij daar wel in! Maar echt in de vorm van een lichaam ben je dan niet meer.
Maar nee je leeft dan niet meer. Voor een tripje naar een zwart gat bestaat er alleen een enkel kaartje. Helaas geen retourtjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nop.
Bedoel je met 'ons' de hele aarde? Ook dan is het antwoord nop. De hele aarde 'verdwijnt'. Lees de andere antwoorden maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is zeer onwaarschijnlijk.
voor een zwart gat. gelden ook niet de zelfde natuurwetten die wij hier op aarde kennen.
dat betekend dat er van alles kan gebeuren, tijd kan stil staan je kan in een andere dimensie terecht komen. door de kromming van tijd en ruimte, door de enorme zwaartekracht. we weten het niet !!!!

maar hou er rekening mee dat er ook licht in het zwarte gat gevangen word wat er niet meer uit kan, moet je na gaan dat zo een zwart gat enorm groot is en ook nog is heel oud en al het licht heeft verzamelt. als jij al te lang word blootgesteld aan de zon is dat al schadelijk laat staan het opgeslagen licht van een ontelbaar aantal zonnen. Wat zou dat toch met je doen als de zwaarte kracht je al niet uitrekt tot een oneindig lange sliert. en je moleculen beginnen te spijten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zwart gat is geen gat of holte, maar een massa met zo een grote zwaartekracht dat er geen licht kan ontsnappen. Het is dus een donkere, zwarte massa en geen gat of put. Als je te dicht nadert sla je gewoon te pletter.