Op venus is een broeikas effect waargenomen die zo heftig is dat leven zoals wij dat kennen niet mogelijk is.

Het lijkt erop dat er vroeger (miljarden jaren geleden) een minder heftige klimaat was.
Een theorie is zelfs dat er ooit een soort van leven (organisme) zou moeten zijn geweest die verantwoordelijk geweest zou kunnen zijn voor de evolutie op aarde (lees wikipedia: zoekterm venus).
Ik weet, het zijn allemaal aannames. Maar met deze theorie in het achterhoofd en de versnelling van het broeikas effect door de mens hier op aarde. Zouden wij ook een soort venus kunnen worden in de loop der tijd.
Zijn er hier al theorien van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Theorieën genoeg , maar geen enkele die wetenschappelijk enige duidelijkheid geeft.
Omdat e oppervlakte van Venus nog heel actief is , kan men uit de bovenste vaste laag niets concluderen . Men heeft er zelfs nauwelijks inslagkraters van meteoren gevonden en vermoedt dat het vaste oppervlak niet ouder kan zijn dan 500 miljoen jaar (dat komt ongeveer overeen met het cambrium en ordovicum tijdperk op de Aarde ...en toen ware hier al levensvormen)
Er is ook een vermoeden dat Venus , net als de Aarde ooit een stofring had.
Verder is Venus heel moeilijk te onderzoeken , omdat Aardse apparatuur het daar niet lang volhoudt. De meeste metingen zijn via sondes en radar gemeten en geven resultaten die leven niet mogelijk maken.
Het enige positieve is dat er heel veel koolstof in de lucht zit , het enige dat leven zou kunnen mogelijk maken.
Al wat men doet in theorieën zijn heel vage mogelijkheden benoemen ,maar men heeft veel te weinig raakpunten om iets van leven in een ver verleden te vermoeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tijdens de begin fasen van venus, toen deze nog vloeibaar was heeft venus zijn korst De broeikas gassen niet in zijn gesteente opgenomen. omdat deze niet snel genoeg stolde maar los gelaten waardoor deze snel een dikke admospheer kreeg. en dus het broeikas effect te snel is gegaan.
het is zeer onwaarschijnlijk dat de aarde net als venus kan worden. want je hebt een ongelovelijke hoeveel heid broeikasgassen nodig omdat effect te krijgen. ook heeft een broeikas gas de eigenschap warmte en licht juist af te stoten. maar venus zijn dekentje is zo dik geworden dat wat hij aan warmte ontvangt ook echt goed vast houd.

wat nog eerder zal komen voor de aarde is een nieuwe ijstijd. deze is al veelte laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel of geen broeikas effekt op venus.De planeet staat ook veel dichter bij de zon dan de aarde.wij zitten op 150.000.000km van de zon af precies in de leefbare zone rond de zon.Venus staat 1/3 dichterbij de zon dan wij.
Dus op venus had het zonder broeikas effekt toch al lastig voor het leven zijn geweest.In de loop van de toekomst wordt de zon overigens veel heter en groter zodat we ook zonder broeikas effekt door de toenemende hitte op aarde zullen uitsterven.