als de aarde met zo een hoge snelheid door de ruimte beweeg ongeveer 200.000 km/per uur, waarom voelen wij daar niets van.

Als de aarde met zo,n hoge snelheid door de ruimte beweeg (ongeveer) 200.000 km/ per uur, waarom voelen wij daar niets van dat de aarde zich met zo,n hoge snelheid zich door de ruimte beweeg. Stel dat de aarde zich met de snelheid van het licht door de ruimte zou bewegen wat onmogelijk is, is het dan ook zo dat je niks van de snelheid zou voelen als de aarde zich met de snelheid van het licht zou bewegen, net zoals dat je op dit moment niet voelt dat de aarde zich met (ongeveer) 200.000 km/per uur door de ruimte beweeg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

We voelen enkel versnelling en vertraging en niet de beweging die constant is en blijft.

Bijvoorbeeld in de lift voelen we beweging bij het in gang komen en het afremmen. Daartussen is de lift in constante beweging. en merken dat niet op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel goed

Andere antwoorden (2)

Door de zwaartekracht worden wij aangetrokken tot de aarde dus voel je er niks van. En door de atmosfeer worden we een soort van beschermt tegen buitenaf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk moet je je afvragen: waarom zouden we er WEL iets van moeten voelen?

Daar is geen goed antwoord op. Met andere woorden: er is geen enkele reden, waarom we WEL iets zouden moeten merken van die snelheid.

Vergelijk het met een vliegtuig. Dat vliegt met 800 km/u of sneller. Toch merk je daar niets van.

Hetzelfde geldt in het internationale ruimtestation. Dat vliegt in ongeveer anderhalf uur rond de hele aarde - dus dat is een grote snelheid. De astronauten in dat ruimtestation zweven echter ongestoord rond. Ook hier geldt, dat er geen enkele reden is waarom ze iets zouden merken van de snelheid.

Natuurkundig gesproken, is snelheid relatief. De aarde heeft een snelheid ten opzichte van de zon. Aarde+zon hebben een snelheid ten opzichte van het midden van het melkwegstelsel. Het melkwegstelsel heeft een snelheid ten opzichte van ons lokale cluster. Enzovoort.

Absolute snelheid bestaat niet. Je kunt alleen maar zeggen, dat wij een snelheid hebben *ten opzichte van* iets anders. Zonder referentiepunt is snelheid betekenisloos. Mét referentiepunt is snelheid alleen maar gedefinieerd ten opzichte van dat referentiepunt; de absolute snelheid van dat referentiepunt bestaat niet.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat TruusdeMier zegt, heeft er ook mee te maken.
Cryofiel
13 jaar geleden
Klopt. Toen ik mijn antwoord typte, stond het antwoord van TruusdeMier er nog niet. We hebben ongeveer tegelijk zitten typen.