Het heelal groeit dus...

Dus denk ik dat het leeft. Deze gedachte gaat al een tijdje door mijn hoofd.
Alles wat leeft is toch ooit klein begonnen? En naar mate het ouder wordt groeit het toch?
Vandaar dat ik denk dat het heelal met alles daarin deel uitmaakt van een levend iets.
Bestaat die theorie al?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Blijkbaar wel want er is zelfs een leer over. Zie maar in de link
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Er bestaan verschillende theorieën.

Zo is er de theorie dat het heelal een zwart gat is, binnen een groter (ons omvattend) superheelal. Immers, alles wat in een zwart gat zit, kan er nooit meer uit - en wij kunnen nooit ons heelal uit. Wat wij als achtergrondstraling waarnemen, is in werkelijkheid de massa die door ons heelal (het zwarte gat dus) wordt opgeslurpt uit het omvattende superheelal.

Er is ook de theorie dat het heelal een elementair deeltje is, en dat we dus - samen met vele andere heelallen die naast het onze bestaan - deel uitmaken van een atoom dat zich in een groter heelal bevindt. Analoog hieraan zou elk elementair deeltje dat wij zien, zelf ook een heelal kunnen zijn.

Maar om nu te zeggen dat het leeft...? Iets leeft pas als het zich ook voortplant, als het reageert op prikkels uit de omgeving, als het stofwisseling heeft, en nog zo'n paar eigenschappen. Die zie ik niet terug in ons heelal.
Cryofiel
13 jaar geleden
Het heelal dijt uit; het wordt groter. Is volgens mij is dat niet groeien. Als je een ballon opblaast (een veel gebruikte vergelijking met het uitdijende heelal) groeit hij niet, maar wordt wel groter.
De sterrenstelsels verwijderen zich van elkaar maar er komen er niet spontaan een aantal sterrenstelsels bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles wat groter wordt maar niet door vermeerdering van materie groeit niet, maar dijt uit. De kosmologische constante zorgt er voor dat de uitdijing van het heelal de komende miljarden jaren steeds sneller en sneller gaan. Afstanden tussen overblijfselen van sterrenstelsels worden zó groot dat het heelal vrijwel leeg lijkt. Bij voortgang zal er alleen straling overblijven. Het wordt een supergroot leeg en koud heelal.
Hou je maar vast !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heelal groeit niet, maar dijt uit. Iets groeit wanneer er meer materie ontstaat dmv van een proces op bijvoorbeeld cel/molecuul/atoomniveau. In het heelal verwijdert de materie die zich heeft gevormd bij de oerknal zich steeds verder van het (we weten het niet zeker) centrale punt waar de big bang heeft plaats gevonden. Onthoudt dus, het heelal groeit niet maar dijt uit!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze theorie bestaat inderdaad, maar sterrenkundigen zijn het er absoluut niet mee eens. Het is een filosofische theorie (net als jouw vraag trouwens).
Ik wil je graag verbeteren, want het heelal groeit niet. Het blijft ongeveer evengroot. Er komen sterren bij, en er verdwijnen sterren (en andere dingen in het heelal natuurlijk!).
Dit was het wetenschappelijke gedeelte, want ik ben het wel met je eens (behalve dat groei dinges...).
Het hangt ervan af wat je onder 'leven' verstaat! Leven planten? Leven stenen? Die veranderen ook. Ik ben van mening dat planten leven, stenen niet. Die doen het namelijk niet zelf. Maar de aarde is een soort van steen, en er groeien planten op. Doet de aarde dat nu of de planten? Als je antwoord hebt op deze vraag heb je ook een antwoord op je vraag of het heelal leeft. Het is namelijk vergelijkbaar. In het heelal ontstaan dingen. Net als op de aarde. Heel wonderbaarlijk.

Er wordt veel getwist of planten leven of niet. En of de aarde leeft. Hier is geen antwoord op. Dit is een filosofische kwestie...