Omvang planeten en sterren?

Is er wel eens een planeet ontdekt die groter is als zijn ster, neutronensterren niet meegerekend?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Buiten de neutronensterren bestaan er ook witte dwergen. Bijvoorbeeld de ster Sirius B. Dit is evenals de neutronenster een ster aan het einde van zijn leven. De ster heeft een massa van ca. 1 zonsmassa maar is ongeveer even groot als de aarde.
Als een eventuele planeet het stadium voor de witte dwerg overleeft heeft zou het dus voor kunnen komen dat een jupiterachtige planeet om een witte dwerg cirkelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Zie het volgende stukje tekst uit de link die hieronder zit. Het leek mij al sterk omdat de massa van de planeet dan wel heel groot moet zijn, blijkbaar kan dat inderdaad niet.

Jupiter wordt wel eens een mislukte ster genoemd. Maar deze planeet is te klein voor een bruine dwerg, die minimaal 13 maal de massa van Jupiter zou moeten hebben. Als de massa 100 maal zo groot was geweest als nu het geval is, zou er kernfusie plaats kunnen vinden waarbij waterstof en helium worden omgezet in energie en zou Jupiter samen met de zon een dubbelster geweest zijn.
13 jaar geleden
Nee, dat is onmogelijk. Een ster moet een hele grote omvang hebben om waterstof in helium te kunnen omzetten. Dat hebben planeten die nu ontdekt zijn niet.
Maar ook in de toekomst zullen we er geen ontdekken. Want als een planeet de omvang heeft van een ster vindt er een kernfusie plaats. Dat betekend dat de planeet waterstof om kan zetten in helium en dat kan verbranden. Een planeet die zo groot is, is dus geen planeet meer, maar een ster!
Het veranderd dus dan in een ster. Onmogelijk dus om die (nog) te ontdekken.