Waarom draait de maan exact in een maand om haar eigen as?

De maan draait ook in exact een maand rond de aarde. De vraag is of dit toeval is (zowel rond de aarde als rond haar eigen as in een maand), of natuurkundig kan worden verklaard.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (6)

De maan draait niet exact rond in een maand maar in 29 en een ietsje dagen..het woord maand is hiervan wel afgeleid. De maan staat altijd met dezelfde kant richting de aarde door getijde krachten waardoor synchronisatie ontstaat. De zwaartekracht vervormt het gesteente van de maan waardoor er wrijving ontstaat die de rotatie van de maan afremt tot de synchrone rotatie ontstaat, dit gebeurt met de aarde trouwens ook, die gaat steeds langzamer draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De zwaartekracht (van de aarde) vervormt het gesteente van de maan waardoor er wrijving ontstaat die de rotatie van de maan afremt tot de synchrone rotatie ontstaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je knipt en plakt net datgene dat niets met deze vraag te maken heeft...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees eens beter jij, dat heeft er dus alles mee te maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Ruud: Je word in je reactie gesteund door Geert Wilders. Dat doe je goed Ruud...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Ruud: De vraag: Waarom draaid de maan exact in een maand om haar eigen as? Hier heb ik antwoord op gegeven. Zelfs nog dusdanig gedetailleerd dat ik de vraag met feiten onderuit waarom dit niet het geval is. De vraag was niet hoe, maar waarom! En dan nog wat: Jongen zeg je maar tegen je mamma, oma en je zusje, maar niet tegen mij!
Het is puur toeval dat de maan in een maand om de aarde draait...
Nee de maan draait in een periode om de aarde en wij zijn dat een maand gaan noemen, sterker nog de vrouwen zijn hun cyclus daarop af gaan stemmen automatisch... Waarom omdat het voor de soort het gunstigste was...
De maan is stil gaan staan in rotatie om haar as en staat als het ware vastgeprikt naar de aarde te kijken... Precies gelijke omwenteling om de aarde als om de as... Het zal een wrijvings-kwestie zijn, dat de zichtbare kant van de maan makkelijker en minder energie kost dan de donkere kant voor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je raakt kant noch wal XiniX...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ahum, dat valt best mee Starbless.. Het eerste deel klopt sowieso, eerst draaide de maan rondjes, toen pas noemden we het een maand. Het tweede deel is mss niet helemaal de spijker op zn kop, maar kant noch wal vind ik een beetje sterk gesteld..
Dat de maan altijd dezelfde kant naar de aarde gekeerd heeft, is geen toeval. Dit heet synchrone rotatie en er zijn meer manen in het zonnestelsel die altijd dezelfde kant naar hun planeet gekeerd hebben (bv Titan en Saturnus).

Synchrone rotatie komt doordat de aarde met haar zwaartekracht aan de maan trekt (dat heten getijdekrachten) en doordat de maan geen perfecte bol is. Daardoor heeft de aarde in de loop van de tijd (sinds het ontstaan van de maan) op de ene kant van de maan (die naar ons toegekeerd staat) als het ware 'beter grip' gekregen dan op de andere kant (die van ons af staat).

Toen de maan net gevormd was, hadden we op aarde waarschijnlijk nog regelmatig de achterkant kunnen zien (als er toen waarnemers geweest waren). De synchrone draaiing van de maan is er in de loop van de tijd dus 'ingeslopen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De aarde oefent een aantrekkingskracht uit op de maan.
Maar de zwaartekracht blijft even hard aantrekken.Daarom draait de maan rond de aarde in een exacte as.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan niet echt zeggen dat de maan draait maar dat is niet iets waar ik me over ga uit laten, een kwestie van definitie. Het is zoiets als een emmer aan een touw dat je om je heel slingert. Die emmer draait tov jouw ook niet. De reden dat de maan altijd met dezelfde zijde naar de Aarde staat komt door een fenomeen dat Tidal Locking heet.

Waarschijnlijk heeft de maan wel ooit tov de Aarde om haar as gedraaid maar door de zwaartekrachtwerking tussen Aarde en maan is die draaiing langzaam afgeremd. Er spelen daarbij verschillende factoren zoals het massa verschil, nabijheid maar ook de elasticiteit van het rotsmateriaal van de maan en de massaverdeling. In essentie staat de maan met de zwaarste helft naar de Aarde toe.

Je ziet hetzelfde in bij Pluto en Charon in een meer extreme mate die beide naar elkaar toe 'vast' zitten. De meeste manen in ons zonnestelsel zijn zo aan hun planeer verbonden. De Aarde wordt zo ook afgeremd door de maan en de zon maar gegeven de massa van de Aarde en de afstand tot de zon gaat het zo lang duren dat de zon eerder nova gaat dan dat de Aarde zo ophoud met draaien tov de zon.

Toegevoegd op 10-06-2009 03:19:11
Dat een maand niet exact even lang duurt als de periode tussen 2 nieuwe manen heeft nog het meeste te maken met de uitvinding van corrupte politici. De eerste kalenders waren op de maan overgangen gebaseerd en niet op de zon/zonnejaar. Vooral in het Romeinse rijk ging zonnetijd en maantijd nogal uit elkaar lopen door afwijkingen tussen maancycli en zonnecycli en politici die hier en daar druk uitoefenden op de mensen die de tijd bepaalden. Gegeven dat de maan kalender al behoorlijk afwijkingen ging vertonen tov de seizoenen doordat maan cycli niet gelijk lopen met zonnejaren en dat hier en daar een paar dagen verschil lang niet altijd opvielen ontstonden behoorlijke afwijkingen in de kalender. Zelfs per regio kon de datum behoorlijk verschillen. Pas later toen Jullius Ceasar dit probleem aanpakte door de op de maan gebaseerde Egyptische kalender te vervangen door de op de zon gebaseerde Juliaanse kalender (de directe voorloper van onze huidige Gregoriaanse kalender) is de maand gelijk getrokken op het zonnejaar zodat er 12 in een jaar vallen en de maand niet meer helemaal overeenkomt met een daadwerkelijke maancyclus.

Toegevoegd op 10-06-2009 03:35:38
En idd zoals eerder al opgemerkt: de maan schud wat op en neer. Dit heet Libratie en komt doordat de baan van de maan geen perfecte cirkel rond de evenaar is.