Bestaan wormgaten/wormholes echt en wat zijn het precies?

Wormgaten zie je in films games enz maar bestaan ze ook echt, wat doen ze, hoe ontstaan ze??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar was een aantal weken geleden nog een documentaire over op National Geographic channel. Komt er regelmatig op trouwens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
M.i. een grote fout in 't verhaal van QuestionAndAnswer: nl. dat ze MOETEN bestaan, zoals QuestionAndAnswer zegt, is m.i. onjuist.
Alle mogelijke wormgaten zijn totnutoe alleen maar theoritisch _eventueel_ mogelijk, en dan ook nog vaak *afhankelijk van* andere zaken die óók slechts theoretisch (en niet meer dan dat) zijn.

Het beste antwoord

Of een 'wormgat' samen een 'wit gat' bestaat weet men niet...er is nog nooit één gevonden.
Voorlopig is het een theoretisch model , dat gebruikt wordt om 'mogelijke' tot nog toe onverklaarbare toestanden in het heelal te helpen verklaren.
Het is wel iets 'interessants' , maar vrij moeilijk uit te leggen voor een leek . Het zou erop neer komen dat we via 'zo'n gat in een andere dimensie zouden kunnen terechtkomen wat betreft 'ruimte' en 'tijd'
( Einstein's relativiteitstheorie zou daarin een 'opening' kunnen laten)
Ik kan hier ook verder niet veel over schrijven omdat ik het nauwelijks begrijp.
Hypothetisch zou het ons de mogelijk kunnen bieden om 'tijdreizen' te maken .
Heel interessant voor spannende sciencefiction verhalen.
Onderstaande link geeft een paar schematische projecties van zulke gaten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Afgelopen week bij: Tussen kunst en kitsch, was er een oud houten beeldje (ergens uit de zeventiende eeuw dacht ik) daar zag je mooie houtwormholen in.
13 jaar geleden
Het bestaan van wormgaten is (nog) niet proefondervindelijk of observationeel vastgesteld door de wetenschap.

Dat ze in theorie moeten bestaan,blijkt uit de relativiteitstheorie van Albert Einstein en in navolging daarvan kwam hij,in samenwerking met Nathan Rosen.

Wanneer een zwart gat een bepaalde rotatie heeft,dan kan er zich in het "inwendige" ,om het maar even zo te zeggen voor het gemak, een ringvormige singulariteit onwikkelen,die een "tunnel" vormt naar andere tijdruimtelijke domeinen,ofwel andere (parallelle) heelallen.

Dit worden ook wel Schwarzschild wormgaten genoemd,of,naar de samenstellers van deze hypothesen,een Einstein-Rosen-brug.

Deze vorm van wormgaten zijn echter uiterst instabiel en zullen althans volgens de theorie,snel inéénstorten.

Een andere vorm van wormgaten zijn de (overigens ook theoretische) zgn. "traversable wormholes" : de doorreisbare wormgaten.
Dir zijn wormgaten die "opengehouden" zouden kunnen worden d.m.v. zgn. "negatieve materie" ,materie die een negatieve energie zou bezitten (heel misschien zgn. bosinos ofwel supersymmetrische bosonen: bosonen zijn trouwens krachtdragende deeltjes,zoals fotonen voor lichtkracht,gluons voor sterke atoomkracht,W+,W- en Z deeltjes voor zwakke wisselwerkingskracht,en gravitons voor zwaartekracht,mterwijl bosinos de supersymmetrische "tegenhangers"zijn).

Deze energie wordt trouwens ook wel "Casimir"-energie genoemd,naar een effect waarbij een negatieve energie zich opbouwt wanneer twee stalen platen heel dicht bij elkaar geplaatst worden,zodat er ook virtuele deeltjes worden gevormd waarvan de lading een negatieve energie bezit en een afstotende werking heeft.

Een dergelijke energie zou de "mond" van zo'n wormgat open kunnen houden (althans: in theorie natuurlijk).

Wetenschappers die dergelijke modellen hebben proberen uit te werken,zijn b.v. Kip Thorne en Edward Witten.

Ook populaire wetenschappers als b.v. de wereldberoemde astrofysicus en wiskundige Stephen Hawking en de Amerikaanse theoretisch fysicus Michio Kaku opperen het bestaan van zulke "traversable wormholes".

In de ( verre) toekomst zou een dan levende,extreem vergevorderde beschaving,zo speculeren zij,wellicht wormgaten kunnen creëren om zo naar andere universa te kunnen reizen.

En dát is uitermate handig wanneer je eigen universum b.v. ten onder zou dreigen te gaan door een "Big Freeze" ,waarbij álle sterren langzamerhand uitdoven en aan alle leven een einde dreigt te komen,om te kunnen ontsnappen.