Hoe kan je terug in de tijd als je net zo snel gaat als het licht?

Of kan dat helemaal niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Je kan niet terug gaan in de tijd, je kan ervaren dat jouw beleving van tijd langzamer gaat dan die van andere mensen. In dit geval zou je dus vooruitgaan in de tijd. Dit heeft te maken met Einsteins relativiteits theorie, en het is bewezen. Het is een gepimpte versie van het dopplereffect...
Maar dat is een heel lang verhaal...begin maar met de link...

Toegevoegd op 28-05-2009 19:14:26
betere link: http://www.youtube.com/watch?v=V7vpw4AH8QQ
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Terug in de tijd lijkt me niet mogelijk...

Want hier heb je het over tijdreizen en dit tijdreizen zou tot geschiedenisvervalsing kunnen leiden. Stel je voor dat je dan terug zou gaan naar het Wenen van 1898 en Adolf Hitler zou vermoorden op de dag dat hij was afgewezen van de kunstacademie. Dan zou de bibliotheek wel erg leeg zijn met geschiedenisboeken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich niet raar dat hij afgewezen werd; hij was in 1898 negen jaar oud....;-)
Als je zo snel kunt gaan als het licht, wat niet kan, maar theoretisch, dan staat de tijd voor jou als reiziger stil...
En als de tijd voor jou een uur stilstaat, dan ben je een uur in het verleden van die ander die niet met jou op reis ging, gegaan...
Zo werkt dat dan theoretisch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je reist met de lichtsnelheid staat de tijd stil. Je moet sneller dan het licht gaan om terug te gaan in de tijd.

Ik ken hier een aantal "verklaringen" voor, ik zal eens proberen deze over te brengen.

1. Alles reist met de snelheid van het licht door de ruimte-tijd. De snelheid die je niet gebruikt voor beweging door de ruimte, word gebruikt voor beweging in de tijd. Als je dus met een snelheid hoger dan C door de ruimte wilt reizen, zal er een negatieve tegenwaarde in de tijdsdimensie tegenover moeten staan.

2. Wanneer de zon zou ontploffen, merken wij op aarde dit pas 8 minuten later, omdat niet alleen licht, maar ook zwaartekracht en andere natuurkrachten gelimiteerd zijn aan de snelheid van het licht. Als je vervolgens vanaf aarde vertrekt in een willekeurige richting, en je doet dit met een snelheid hoger dan C, zou je op gegeven moment de informatie van het ontploffen van de zon "inhalen". Je zou zeg maar voorbij de "event horizon" gaan, naar een plek waarin je effectief weer onder invloed bent van de zon (je ontvangt zijn licht weer, en bent weer onder zijn zwaartekrachtsinvloed (hmmm... ongelukkige woordkeus)). Effectief bestaat op dat moment op die locatie voor jou de zon weer. Maar je weet dat deze ontploft is, dus bevind je je op een punt "eerder in de tijd", voordat deze ontploft is. (Dit is een van de dingen die men bedoelt met "tijd is relatief".)

Afijn, dat zijn even de twee "uitleggen" die mij het eerst te binnen schieten, er zullen er ongetwijfeld meer zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat staat er, ja. En ik heb volgens mij een aantal manieren uitgelegd waarop dit te verklaren zou zijn. Let wel: pure hypothese, want momenteel absoluut onmogelijk om te testen, maar ik interpreteerde deze vraag dan ook als een gedachte-experiment. Als je hier tegenin zou willen gaan nodig ik je van harte uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb ik gezien. Ik ben bekend met de tweelingparadox. En in mijn eerste punt heb ik ook nadrukkelijk gezegd dat je met de snelheid van het licht blijft reizen, door er een extra richting aan te geven. De relativiteittheorie heeft mij deze mogelijkheid gegeven. Een andere hypothetische manier overigens die de relativiteit ons geeft is het verbuigen van de ruimte om sneller te bewegen. De snelste weg van punt A naar punt B is niet een rechte lijn door de ruimte, maar een verbuiging van de ruimte tussen punt A en Punt B om de afstand te verkorten. Relatief aan je omgeving hoef je zo niet sneller dan het licht te reizen om voor een andere observator wel degelijk dit effect te bereiken. Als je de ruimte tussen de zon en Proxima Centauri zodanig weet te verbuigen dat je met .5 C in een jaar deze trip kunt afleggen, zal een buitenstaander zeggen dat je deze reis hebt afgelegd met een snelheid groter dan dat van het licht. Verre sterrenstelsels reizen van ons weg met een snelheid sneller dan de snelheid van het licht. De relativiteitstheorie heeft hier totaal geen moeite mee, omdat er ook hier weer een trucje wordt uitgehaald: de ruimte ertussen dijdt uit. Zoals ik elders gezegd heb, voor zover ik de zaken gevolgd heb, ligt momenteel de consensus voornamelijk dat de lichtsnelheid een niet te passeren barrière is, onafhankelijk van aan welke kant ervan je begint. Een object dat sneller gaat dan het licht heeft zijn laagste energiepunt op oneindige snelheid. Het is overigens ook JUIST op de relativiteitstheorie (general, niet special) waarop ik mij baseer als ik zeg dat sneller dan het licht reizen resulteert in teruggang in de tijd, want dat is een vanuit die theorie ondersteunde stelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bereid je dat eerste punt te geven op basis van verschillende interpretatie (en het feit dat ik daarmee enigszins aan het valsspelen was). Echter, je vergelijking van het tweede punt in mijn oorspronkelijke antwoord met het kijken naar een foto vind ik een oversimplificatie. Ik zal even verder gaan met dat voorbeeld. (Dit blijft natuurlijk puur hypothetisch.) Je hebt de gevolgen van het ontploffen van de zon gepasseerd, en besluit om nog een eindje verder te reizen voordat je settled. Na een tijdje reizen (zeg, 3 jaar) land je op een planeet die 6 lichtjaar van je vertrekpunt geweest is. Op deze locatie gedraagt de natuur zich alsof de zon nog bestaat. Je ziet hem aan de nachtelijke hemel. Je voelt de minieme zwaartekracht van de zon. Vanuit de positie waarin je je nu bevind móet je dus zeggen dat de zon nog bestaat, het is een waarneembaar feit. De informatie van het vergaan van de zon bereikt deze plek pas over 3 jaar. Als jij nu aan de plaatselijke bewoners verteld dat die ster aan de hemel, die zij duidelijk kunnen waarnemen, niet meer bestaat, zullen zij je tegenspreken, omdat dit vanuit hun standpunt feitelijk onjuist is. (Als je het verstandiger aanpakt en roept dat die ster over 3 jaar zal vergaan wacht je daarentegen een goeie carrière als profeet.) Jij weet misschien dat de zon vergaan is, maar vanuit je nieuwe positie is dat iets wat in de toekomst nog moet gebeuren. Je bent, effectief, in het verleden. Je moet alleen niet terug naar huis willen, want dán treedt de tweelingparadox in werking waarnaar je link refereert. Pas dan zal het gevolg zijn dat de tijd voor jou de tijd langzamer is gegaan dan voor de achtergeblevenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen probleem, ik ben al een uur over bedtijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allicht, op hogere snelheid dan C is er ook geen nuttige informatie te verspreiden, maar dat was niet echt het punt van mijn gedachte-experiment. Waar het mij om gaat is dat je de event-horizon passeert, waardoor de wereld om je heen zich weer gaat gedragen alsof de gebeurtenis niet gebeurt is.
Snelheid bestaat uit tijd en afstand. Je legt een bepaalde afstand af in een bepaalde tijd.

Je kunt theoretisch niet sneller dan het licht.

Stel je voor je staat op een trein die met de halve lichtsnelheid rijdt. Je pakt een zaklamp en schijnt vooruit. De lichtstraal gaat voor jou met de lichtsnelheid vooruit. Maar voor iemand die niet op de trein staat gaat de lichtstraal ook met de lichtsnelheid en niet met 1,5 keer de lichtsnelheid (lichtsnelheid+snelheid trein).

Omdat je niet sneller dan het licht kan wordt dus de tijd anders.

Hoe dichter je bij de lichtsnelheid komt hoe langzamer de tijd gaat. Ga je sneller dan het licht (wat dus niet kan volgens einstein) dan gaat de tijd achteruit.

Misschien niet een hele duidelijke uitleg, lees anders dit artikel:

http://www.natuurkunde.nl/vraagbaak/view.do?request.requestId=13735

http://www.allesoversterrenkunde.nl/vragen/26-Maakt-Einstein-tijdreizen-mogelijk.html

http://sheol.org/throopw/tachyon-pistols.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn hele wetenschappelijke verhandelingen over dit onderwerp geschreven. Einstein heeft het allemaal in gang gezet met zijn relativiteitstheorie. Ik heb zelf een natuurkundige achtergrond en snap het maar moeilijk. Ik moet het iedere keer weer even lezen om het te begrijpen.

Er gebeuren gekken dingen met tijd, massa, en energie wanneer materie de snelheid van het licht benadert. Omdat de lichtsnelheid voor alle referentiekaders gelijk moet zijn, is de tijd ineens rekbaar geworden. Het wordt op de volgende manier onderwezen. Stel een voertuig die met 90 procent van de lichtsnelheid jou voorbij komt. Op het moment dat dit voertuig passeert, zet een passagier op dat voertuig zijn zaklamp aan. Die passagier ziet niks geks. Zaklamp gaat aan zoals we dat allemaal op aarde gewend zijn. Wat zie jij op de grond vanuit je stilstaande positie? Gaat die lichtstraal ineens 1,9 keer de snelheid van het licht? Natuurlijk niet. Ook jij ziet de straal met de gewone snelheid van het licht propageren.

Welnu, hoe kan dit? Ze kunnen toch niet allebei gelijk hebben? Even kort door de bocht gezegd, dat kan wel. Dat gebeurt omdat de tijd voor de passagier langzamer voorbij gaat ten opzicht van de voorbijganger op de grond. Hoe sneller massa voortsnelt, hoe langzamer de tijd voor dat object ten opzichte van een "stilstaande" referentiekader. De theorie voorspelt dat de tijd helemaal stilstaat wanneer massa met de snelheid van het licht reist. Echter, er is steeds meer energie nodig om massa tot aan de snelheid van het licht te versnellen. Om de lichtsnelheid te bereiken is zelfs oneindig veel energie nodig. U snapt wel dat dit onmogelijk is.

Er zijn allerlei foefjes zoals wormgaten en dergelijke verzonnen om deze beperking van de natuurkunde te omzeilen maar ze zijn geen van allen ooit in de natuur waargenomen. Kortom, het zou met voldoende geavanceerde technologie mogelijk kunnen zijn om terug in de tijd te gaan. Persoonlijk, lijkt met het me flauwekul, onnodig en gevaarlijk om in te tijd te reizen. Ik denk dat het voor macroscopische materie een onmogelijkheid is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De theorie die hypothetisch het beste resultaat zou geven, is er eentje die al een beetje geoopperd is hier.

Reizen met de snelheid van het licht is onmogelijk. De krachten die hierbij komen kijken zouden elke materiaal doen vervormen en uiteen doen spatten.

De effectiefste methode zou de 'bol' methode zijn. Men reist niet van A naar B, maar haalt de afstand tussen A en B weg. Hierdoor lijkt het alsof de afstand A-B veel korter is, maar in de werkelijkheid blijft deze gelijk. Eenmaal aangekomen bij B heb je dus veel sneller dan mogelijk gereisd.

Enige nadeel is, je kunt het universum niet bol trekken.