Nee.

Zwaartekracht is een eigenschap die inherent is aan massa. Elke planeet heeft materiaal (massa), en dus zwaartekracht.

Zelfs als je een zandkorreltje in een baan rond de zon zou brengen, en je zou dat zandkorreltje een planeet noemen, dan zou die 'planeet' zwaartekracht hebben. Weliswaar heel weinig vanwege de geringe massa, maar toch: er zou zwaartekracht zijn.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En bij Storm dan? Pandarve? ;-) +

Andere antwoorden (5)

daar zullen we nooit zeker van kunnen zijn. wij kennen maar hooguit 20 planeten uit ons melkwegstelsel, laatstaand dat we alle overige planeten uit alle andere melkwegstelsels kennen.

maar het zou best wel kunnen dat er op een planeet geen zwaartekracht is. maar daar zul je nooit echt zeker van kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ons zonnestelsel: nee
Daarbuiten: dat weet niemand zeker

De planeet met de laagste zwaartekracht is Pluto met een valversnelling van 0,6 meter per seconde

Op de aarde is de valversnelling 9,8 m/s2

Toegevoegd na 2 minuten:
Dat betekent dat als je een steen laat vallen hij na een seconde een snelheid heeft van 9,8 meter per seconde. Na 2 seconde een snelheid van 19,6 meter per seconde enz.

Op Pluto is dit na 1 seconde 0,6 m/s en na 2 seconde 1,8 m/s. Op meter per seconde om te rekenen naar km/h vermenigvuldig je het met 3,6. Dus 1,8 m/s x 3,6 = 6,48 km/h
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit is fout. Je moet het gewicht * de valversnelling doen op de planeet. Dus als je steen 1 kg weegt dan doe je 1 x 9.81 en dan kom je uit op 9.81. Dit betekent dat er 9.8 newton op hem uitgeoefend wordt.
Alle planeten hebben massa. Alles wat massa heeft oefent aantrekkingskracht en dus zwaartekracht uit.
Hoe minder massa de planeet heeft, hoe lichter alles weegt. Op de maan kunnen we veel hogere sprongen maken dan op de aarde. De aantrekkingskracht van de maan is zelfs zó laag dat de maan geen atmosfeer kan vasthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle objecten,zelfs atomen,hebben een bepaalde massa,dus bezitten ook zwaartekracht ,hóe gering ook: zelfs atomen bezitten massa en hebben dus zwaartekracht.
Dus zéker planeten.

Nee,er kunnen dus géén planeten bestaan zonder zwaartekracht.

Toegevoegd na 20 minuten:
toevoeging:
materie bezit massa en massa genereert zwaartekracht.

materie bestaat uit quarks,die de bouwstenen vormen van protonen en neutronen binnen atoomkernen,en leptonen,die de deeltjesfamilie der elektronen en neutrinos vormen.

Leptonen en quarks zijn dus in feite de "bouwstenen" van de materie.
Al deze deeltjes bij elkaar heten fermionen (vernoemd naar de grote fysicus Enrico Fermi).

Het --nu nog hypothetische-- Hiigs-boson zou verantwoordelijk zijn voor het geven van massa aan deeltjes.

Dus álle fermions,en dus materie,hebben massa én dus ook zwaartekracht (hoe onbeduidend naar verhouding dan ook).

En omdat álle planeten ( of ze nu gasvormig of rotsachtig zijn e.d.) uit materie bestaan,hebben ze dus allen massa én zwaartekracht.

Toegevoegd na 26 minuten:
correctie: Hiigs-boson=Higgs-boson
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het vervelende is dat we nogsteeds niet weten door wat de zwaartekracht wordt veroorzaakt.We hebben formules en we kunnen er aan rekenen.Maar dan houd het op.
Alles word er door beinvloed,zelfs het licht veranderd er door van richting.Dus er bestaat geen niets,hoe groot of hoe klein,dat geen zwaarte kracht kent.