Een hypernova is een zeer grote supernova die bovendien een zwart gat nalaat.
Het zwarte gat ontstaat door de zwaartekracht EN de grote kracht die bij de hypernova zowel naar binnen als naar buiten werkt, ongeveer 50-60% van het materiaal wordt door de hypernova weggeblazen en de 40-50 % die door de druk op elkaar geperst wordt valt in de greep van de zwaartekracht die de materie doet instorten.
Ik heb begrepen dat een hypernova niet 100X maar minstens 10 maal de oorspronkelijke zonmassa heeft gehad, als ster.
Beneden deze totaalmassa ontstaat een witte dwerg (neutronenster) met een supernova, of op een bruine dwerg, het (vermoedelijke) einde van sterren zo groot als onze zon, die vanuit het rode-reus stadium uit elkaar spat en een super dichte kern overhoudt die echter niet krachtig genoeg is om zich te verdichten tot neutronensterren of zwarte gaten.
Deze info komt oa. uit materiaal van Stephen hawking
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een hypernova is de zwaarst bekende explosie in het heelal, afgezien van de oerknal. Een hypernova wordt veroorzaakt door het ineenstorten van een zeer zware ster tot een zwaar zwart gat. De massa van de kern van de ineenstortende ster is meer dan 25 keer die van de zon. Dergelijke sterren worden Wolf-Rayet sterren genoemd. De kracht van de explosie is 100 keer zo groot als die van een supernova. Een hypernova binnen een straal van honderden lichtjaren van de zon zal een catastrofaal effect hebben op het leven op aarde.

Toegevoegd na 18 minuten:
Hieronder een kandidaat voor de toekomst: Eta Carinae
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Waarom zet je niet een echte link neer, zodat de vraagsteller de rest van het verhaal kan lezen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat dat meer werkt is... ;). Maar: ik probeer ook interesse / zelfonderzoek uit te lokken; misschien zit men met deze vraag: 'Wat is wiki?'. Als men dat zelf kan vinden is dat nuttig (zelf ontdekken is leuker) of als men aangeeft te willen weten wat het is, dan geef ik natuurlijk meer uitleg.
rose
13 jaar geleden
Het zonder bronvermelding overnemen van beschermde teksten is illegaal én tegen de regels van GV.
Hypernova’ wordt niet overal gebruikt : Er zijn twee soorten supernovae bekend.
De NASA spreekt wanneer ze het heeft over de grootste explosie als ’ big supernova ’ niet over hypernova.
Ik vermoed dus dat met ‘hypernova’ iets bedoeld wordt dat ooit zou kunnen gebeuren , dat nog krachtiger is dat we kennen.
Ik kan in de NASA - bronnen , geen observaties vinden die momenteel het bestaan een hypernova bevestigen.
Een mogelijke Gamma Ray Burst? ....die ooit...?
Astronomie staat niet stil...

Toegevoegd na 12 uur:
Wanneer de mogelijke Gamma -Ray Burst wordt bedoeld , zit het meer in de wereld van 'hypothesen' en 'theorieën' dan in de 'realiteit'