Waarom is de zon optisch gezien "even" groot als de maan? Denk aan zonsverduistering. Lijk me zo heeeel enorm toevallig. Is er een verklaring voor?

Toegevoegd na 27 minuten:
Ik weet ook wel dat de zon veel groter is.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Het is niet alleen toeval, zoals al geantwoord, het is ook een tijdelijk toeval. Met name vanwege het uitdijen van de zon zal er binnen een x aantal jaar nooit meer een zonsverduistering zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja das waar, maar x moeten we dan heel ruim zien

Andere antwoorden (10)

Dat heeft God zo geschapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me gewoon toeval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De zon is qua omvang veel groter en staat veel verder weg dan de maan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is puur toeval. Verder is daar eigenlijk geen verklaring voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevallig.
Maar als de maan naast de zon zou staan zou de zon veel groter zijn.
Het komt door de afstand dat ze even groot zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat heeft te maken met de afstand tot de aarde. De maan staat veel dichter bij de aarde dan de zon. Hierdoor lijken ze even groot maar is het verschil erg groot.

Denk bijvoorbeeld aan jezelf in verhouding tot de Eiffeltoren. Als de afstand tussen jezelf en de Eiffeltoren groot genoeg is, dan ben je optisch gezien even groot als de Eiffeltoren of groter als de afstand groter is. Dit bekeken vanuit de positie van iemand die een foto van je zou maken met de Eiffeltoren op de achtergrond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pak een voetbal en een tennisbal.
Leg de tennisbal 10 meter van je vandaan,en de voetbal 50 meter .
Dan zie het verschil al.
En zo is het ook met de zon en de maan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als we een directe buur voor de aarde zouden moeten kiezen, dan konden we ons geen betere wensen dan de maan.

De diameter van de maan bedraagt iets meer dan een kwart van die van de aarde.

Vergeleken bij andere manen in ons zonnestelsel is onze maan ongebruikelijk groot in verhouding tot de planeet waar ze bij hoort. Maar dat is geen toeval.

De maan is bijvoorbeeld de voornaamste oorzaak van eb en vloed, die een belangrijke rol spelen in de ecologie van onze planeet. De maan draagt ook bij tot de stabiele rotatieas van de aarde. Als de maan niet zo perfect op de aarde was afgestemd, zou onze planeet gaan schommelen en misschien zelfs als het ware kantelen! Dat zou leiden tot catastrofale veranderingen, onder andere in het klimaat en de getijden.

Geen toeval dus ,maar door een liefdevolle schepper en verzorger er geplaatst voor mens en dier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is louter toevallig.
Maar wat U schrijft is niet altijd het geval ....herinner u vorig jaar de totale zonsverduistering in Oost Afrika ... het duidelijk bewijs.
Het hangt er onder andere vanaf wat op dat moment de afstand is van de Aarde tot de Maan. Toegegeven het verschil lijkt niet groot.

Toegevoegd na 14 minuten:
Bekijk de video ....en zie creationisten dat U het weer eens fout heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
even voor de goede orde, ben geen creatonist (moest het even opzoeken) ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dus.... ik zie hier niet in waarom creationisme niet zou kloppen. Tot nu toe wijzen er meer dingen op een Almachtig Schepper dan op een toevallige oerknal. De mensheid weigert gewoon te aanvaarden dat er een God is die over ons heerst en dit probeert men te ontkennen door dit theorieen als de oerknal en evolutie. Al die jaren dat die theorieen bestaan zijn ze nog steeds niet bewezen. Maar dit gaat richting een discussie over creationisme en oerknal enzo en dat moeten we maar elders uitvechten. De maan lijkt gewoon zo groot als de zon door perspectief. Dingen die verder weg staan lijken kleiner. De maan mag dan wel kleiner zijn dan de zon, maar omdat hij zoveel dichterbij staat, lijkt hij even groot.
De maan lijkt gewoon zo groot als de zon door perspectief. Dingen die verder weg staan lijken kleiner. De maan mag dan wel kleiner zijn dan de zon, maar omdat hij zoveel dichterbij staat, lijkt hij even groot.
(dit antwoord stond ook al in mijn reactie op een eerder gegeven antwoord, dit is voor mensen die te lui zijn om om toon reactie te klikken :P)