Wat wordt eigenlijk bedoeld in de astronomie met 'Cusp Angle' en bestaat daar een Nederlandse term voor?

in verband met o.a. sterbedekking door de Maan

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Cusp Angle is de hoek tussen de ster en het dichtst bijzijnde verlichte punt van de maansikkel.
Deze hoek geeft de afstand aan, gemeten langs de maanrand, vanuit de meest nabij gelegen sikkelpunt tot aan de ster. De toevoeging N geeft aan dat de ster zich het dichtst bij de noordelijke sikkelpunt bevindt. Indien de ster echter dichter bij de zuidelijke sikkelpunt staat, dan wordt dit aangeduid met S. De cusp angle is positief, indien de bedekking aan de donkere maanrand plaatsvindt. Een negatieve waarde houdt verband met bedekkingen aan de verlichte zijde. De omstandigheden van de bedekking zijn gunstiger naarmate de cusp angle groter is én deze een positieve waarde heeft.

Een Nederlandse term ervoor is niet te vinden. Angle betekent hoek, en cusp is een soort punt of top. Maar hoekpunt maakt de betekenis niet duidelijk. Daarom gebruikt men waarschijnlijk alleen de Engelse term ervoor.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank + , heel duidelijk
Ik kon alleen maar iets vinden ivm tandheekunde.

Andere antwoorden (1)

Cusp angle is de hoekafstand of hoekgrootte van een bepaalde ster t.o.v. het lineair gemeten dichtsbijstaande
hoekpunt van de zichtbare maan

Toegevoegd na 10 minuten:
cusp trouwens,zou je als "tophoek" kunnen vertalen.