Wat voor steen is dit?

Deze week ligt er weer een nieuwe steen, en ik ben weer heel erg benieuwd wat voor iets dit is.
het lijkt er op dat het zwarte kristal is, of iets in die richting.
ik kan er niks van vinden op internet,
ik heb er ook helemaal geen verstand van,
dus daarom mijn vraag wat voor steen is dit?
bedankt alvast!
ps ( sorry voor de niet heel duidelijke foto )

Toegevoegd na 6 dagen:
Hij is zwaar en de binnenkant is zwart met glimmertjes..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voelt hij zwaar aan, of is hij licht? En die glimdingetjes, zijn dat platte vlakjes (dat kan ik op de foto niet zo goed zien)? Kun je er met je nagel krassen in maken? Als je er over heen krast, zijn er dan strepen te zien of gebeurt er helemaal niks?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij voelt wel zwaar aan ja, wat bedoelt u met platte vlakjes? ik heb nog niet geprobeerd om er met me nagel over te krassen, dit zal ik wel is uitproberen.

Antwoorden (4)

Zwart met glimmers, heel hard? Dan zou het graniet kunnen zijn.

Als het een zachte steen is, die gemakkelijk afbrokkelt, is het geen graniet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hij heeft zwarte glimmers, en hij is gewoon heel hard.
Als ik de 2e foto zie,lijkt het meer op een stuk asfalt.
Wat bedoel je trouwens met :Deze week ligt er weer een nieuwe steen? Ligt er iedere week een andere/?En waar ligt die steen dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vroeg ik me ook af, het klinkt een beetje alsof de kaboutertjes iedere week een interessante steen op de veranda leggen in ruil voor een schoteltje melk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had al eerder een steen op deze site geplaatst, daarom zei ik dat er deze week weer een nieuwe steen op staat, omdat onze leraar van aardrijkskunde er om de zoveel tijd een nieuwe steen neer legt, in het lokaal dus.
Moeilijk te zeggen , heb je geen kleur?
Op het eerste gezicht laat het me aan zwart basalt denken.
Een gesteente dat zeer veel diep in de Aarde voorkomt.
Het is van vulkanische oorsprong en bevat schilfertjes van feldspar en pyroxeen.
Basalt komt ook in andere kleuren voor : grijs , bruin-grijs
Het kan met gaatjes zijn ,zoals een opgebrande steenkool een beetje , maar kan ook heel glad zijn. Veelal kleine meteorietjes van zwart basalt(want dat komt ook veel in de ruimte voort en zien er gepolijst en glad uit.
De meest beroemde steen in de wereld is een meteoriet van basalt. Miljoenen Moslims komen die aanbidden in Mekka.
Maar de steen kan gerust iets anders zijn hoor: Ik zou hem 'echt moeten zien ,hem in mijn handen kunnen nemen ,weten of hij eerder koud of zacht aanvoelt ....een fotootje is niet genoeg in this case

Toegevoegd na 17 minuten:
Het kan? ook een zeldzame achondriet zijn : van buitenaardse oorsprong (meteoriet) , daar kan Uw leraar lekker mee opscheppen want die zijn vrij zeldzaam :slechts 8% van de ruimtesteentjes zijn chondrisch.
Maar nogmaals....als ik een steen zie... doe ik er allerhande proefjes mee om zeker te zijn...een fotootje is niet genoeg.
Door de scherpe kant echter denk ik niet dat het een meteoriet is of het zou een stuk van een ontplofte moeten zijn....er liggen heel wat stukken in het Noord-Westen van Soedan en in Tsjaad van die ontplofte

Toegevoegd na 27 minuten:
Een Gabbro kan ook al .....dit is een gesteente uit Mafische vulkanen ....in de Oostenrijkse en Zwitserse Alpen vindt ge die (zeer verwant aan basalt en graniet)
Hier een fotootje van een Gabbro boven en van een Achondriet onder.

Toegevoegd na 43 minuten:
Zwart basalt onder:

Toegevoegd na 55 minuten:
Link = Chondriet (meteoorsteen)

Toegevoegd na 1 dag:
Basalt wordt in Nederland geïmporteerd om onder andere dijkmuurtjes te verfraaien en te verstevigen . In België niet , daar wordt porfier gedolven dat nog harder , dus duurzamer is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me bitumineuze, oftewel vette steenkool. Die is minder samengeperst dan antraciet, en daardoor doffer en grover van structuur.