Discussie op een verjaardag... Waarom is het in NL sneller donker dan in Spanje? Maanstand?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (8)

Stand van de aarde t.o.v. de zon is in Nederland anders dan in Spanje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+je
Dit komt doordat de aarde schuin staat t.o.v. de zon. IN de winter staat het noordelijke deel verder van de zon af en is het niet alleen kouder, maar is het ook sneller donker. Precies in het midden (evenaar) staat de aarde in elk seizoen even ver van de zon en zijn de dagen altijd even lang.

Toegevoegd na 1 minuut:
IN bijgaande video van schoolTv staat het prima uitgelegd.

Toegevoegd na 6 minuten:
In de herfst en winter is het dus sneller donker hoe noordelijker je komt (en zelfs helemaal donker op de pool, ook overdag). In de zomer is het precies andersom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft niets met de maanstand te maken. Nederland ligt noordelijker en beleeft daardoor langere dagen in de zomer en langere nachten in de winter. Dit geldt omgekeerd evenredig op het zuidelijk halfrond. Het filmpje van Som biedt veel duidelijkheid maar het antwoord is; door de positie van Nederland op de aardbol ten opzichte van de zon!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spanje ligt dichter bij de evenaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat U schrijft klopt maar gedeeltelijk.
De eerste keer dat ik naar Gambia (niet heel ver van de evenaar) reisde was ik verbaasd ,dat het daar om 8 uur ‘s avonds al donker is ... en dat het hele jaar door.

Spanje , dat beduidend verder van de Noordpool dan Ned ligt is het in de lente en vooral zomer veel vlugger donker dan in Nederland.
Ten Noorden van Nederland is het langer dag .... en wanneer je de poolcirkel voorbij bent gaat de zon niet eens meer onder.
Het omgekeerde is ook waar : In de herfst en winter ( met 21-23 December als summum ) is het in Spanje langer klaar ...en hoe meer je naar het Noorden (Nederland)gaat , hoe vlugger het donker ..... nog verder naar het Noorden komt op een gegeven moment de Zon niet eens meer op in die periode : dat noemen ze Poolnacht.
Het heeft dus niks met de Maan te maken , maar alles met schuine as van de Aarde : die de 4 seizoenen veroorzaken in de gematigde zone.
Alles gebeurt natuurlijk geleidelijk ... tot aan de twee keerkringperiodes : 20-23 Juni en
20-23 December : de dagen dat de Zon loodrecht op een van de keerkringen staat.

Toegevoegd na 4 minuten:
resultaat: Rond Kerstmis is het in Spanje langer licht.
Rond 21 jun (zonnewende)i: is het in Nederland langer licht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk zelf, dat het in Spanje sneller donker wordt dan in Nederland. In juni is de zon gedurende ongeveer 7 uur onder de horizon. Gedurende middernacht blijft de zon gedurende een aantal uren (misschien 4 a 5 uur) ongeveer op dezelfde afstand van de horizon hangen. Het is dus aannemelijk, dat de zon gedurende de overige 2 a 3 uur niet snel naar beneden zakt c.q. opstijgt. In Spanje zijn de nachten langer dan in Nederland. Dus er is meer tijd om die middennachtelijke uren te bereiken. En als er meer tijd is, dan gaat het in het begin ook sneller.
Verder denk ik, dat het in september sneller gaat dan in december. De zon blijft tijdens de middenmiddaguren (misschien ook 4 a 5 uur) ongeveer op dezelfde hoogte staan. Er is dus niet zoveel tijd over tot de zonsondergang. Dus het zal niet snel gaan. In Spanje zal het dan sneller gaan, omdat er meer tijd is tussen de midmiddagurenstand en de zonsondergang. De zon is dan in Spanje langer boven de horizon. In september wordt het volgens mij het snelst donker, zowel in Nederland als in Spanje, in Spanje sneller dan in Nederland. Er is dan evenwicht tussen het aantal uren tussen enerzijds de midderdagstand en de middernachtstand en anderzijds zonsopgang en zonsondergang. In noord-Noorwegen blijft de zon in juni gedurende middennachtelijke uren op ongeveer dezelfde hoogte boven de horizon, en in december gedurende middendaguren op ongeveer dezelfde hoogte onder de horizon. Dus in noord-Noorwegen is het in december zelfs misschien zo'n 4 a 5 uur per dag licht of schemerlicht. In juni blijft het daar 24 uur per dag licht. Over het hele jaar genomen is het in noord-Noorwegen langer licht dan in Spanje.

Toegevoegd na 52 minuten:
In de 2e zin van de 2e alinea heb ik geschreven: "De zon blijft tijdens de middenmiddaguren ...........enz.". Dat moet zijn: "De zon blijft in december tijdens de middenmiddaguren (of midderdaguren)............enz.".

Toegevoegd na 2 uur:
In het hele jaar is het in Nederland gemiddeld langer licht dan in Spanje vanwege de langzamere zonsondergang en zonsopgang. Na zonsondergang blijft het nog een tijdje licht.
13 jaar geleden
Dat heeft alles te maken met de breedtegraad van de waarnemer. Op de evenaar is de avond- en ochtenschemering bijzonder kort. In ene is het donker (of licht) zeg maar. Hoe verder weg van de evenaar des te langer de schemering. Spanje ligt een stuk zuidelijker dan Nederland en dus duurt de schemering er korter. De lengtegraad doet in deze niet ter zake, iedere waarnemer op dezelfde breedtegraad ervaart dezelfde duur voor de schemering.

Door de schuine stand van de aarde t.o.v. de zon duurt het hoe noordelijker (c.q zuidelijker) van de evenaar je zit, des te langer voordat de zon onder de horizon zakt en het dus donker wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat Spanje gunstiger ligt t.o.v. de evenaar (?)