wat voor steen is dit?

Het is een steen met fossielen lijkt wel, ik vind het op een soort van mossel lijken, weet iemand wat voor steen dit is?

Toegevoegd na 21 minuten:
Bij mijn aardrijkskunde les legt de leraar om de maand ongeveer een steen neer, die de leerlingen dan moeten raden. ik vind het leuk om dat te doen, maar ik weet geen goede site om dit soort dingen op te zoeken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Had er beter de afmetingen bijgevoegd en de vindplaats
In Nederland gevonden ? In steengroeven ? Ergens van op reis meegebracht?
Lijkt me inderdaad een fossiel schelpdier... In de buurt van Hilversum (NL) en het Krekengebied (Oost-Vlaanderen) zijn er talloze te vinden.

Deze steen laat me "vaag" aan een Spirifer denken , maar ik mis de details.
Een Spririfer leefde vooral in het devoon tijdperk ...die weekbeestjes leven vandaag nog in de diepzee op zo'n 4000 meter diepte en hechten zich vast.
sprifers zijn in onze contreien gevonden.
Maar nogmaals : ik zie geen details van het skelet....dus mijn betrouwbaarheid is quasi zero.
Hieronder een afbeelding van een 'echte' spirifer

Toegevoegd na 9 minuten:
Gevonden in Vlaanderen ,Nederland en Rijnland

Toegevoegd na 14 minuten:
In de Belgische Ardennen en de Famenne rondom Barvaux (Durbuty) zijn er talloze te vinden in de steengroeven: en gratis te krijgen:zie link

Toegevoegd na 25 minuten:
De Fagne en Fammenne streek is een heel goed voorbeeld van een kalksteendepressie uit het Midden-Devoon

Toegevoegd na 1 uur:
In mijn favoriete stukje Ardennen heb ik er tientallen gezien :Roche-en-Frêne : foto
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wow bedankt , wat een informatie. hier kan ik wel wat mee. ja sorry ik heb hem zelf niet gevonden, dat moeten wij dus allemaal zien te achterhalen. de steen is niet groot, hij lijkt echt sprekend op het plaatje wat er bij is toegevoegd. en dat was een spirifer? in ieder geval bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
trouwens op de steen van mijn plaatje ( sorry heel onduidelijk maar hij is op een of andere manier vergroot ) zag ik wel details van het skelet, niet zo duidelijk als op u plaatje maar ik zag ze wel, van die streepjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Het lijkt wel een stukje vuursteen. Misschien iets waar een werktuig van gemaakt is. Hoe kom je er aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt idd op een mossel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De foto is erg slecht. Het lijkst sterk op een fossiele schelp