Raakt marmer nooit op?

Marmer wordt in marmergroeven uit de grond gehaald. Maar er wordt zoveel van gebruikt voor vloeren en gebouwen en zo, raakt dat nou nooit op? Tenslotte wordt dat spul al duizenden jaren gedolven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Witte natuurmarmer is reeds bijna op.
Die komt vooral uit Italië en het Marmaris gebied en Balkan.
Men kan tegenwoordig wel op grote schaal ‘marmer’ fabriceren
Vroeger (Romeinen ...) werden er zuilen en pilaren bebouwd met witte marmer…..nu zijn er alleen nog kleine
groeven.
Roze marmer en zwarte marmer is er nog , maar wordt ook schaarser en onbetaalbaar
Veel marmer die men kan kopen is afkomstig van afbraak schouwen en zo meer.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ook gips wordt gebruikt om marmer na te bootsen zgn. Scagliola
link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Alles is beperkt. Marmer is een steensoort. Er is dus een bepaalde hoeveelheid marmer op aarde, waar niets bij komt (ik stel het simpel). Theoretisch kan dat opraken natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou er niks bij kunnen komen?
Er komt ook nog steeds olie bij (maar uiteraard lang niet in 't tempo dat we 't (heel onnozel) verbranden).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarom zei ik ook, ik stel het heel simpel. Natuurlijk komt er wel wat bij, maar uiterst langzaam. Veel langzamer dan wij het opmaken.
De aarde geeft en de mens neemt, maar geeft er niets nuttigs voor terug. Op een gegeven moment is de koek op en dat geldt voor alles wat wij uit de aarde halen.