Welk gevolg kan een klimaaatsverandering hebben voor de scheepvaart in het mondingsgebied van bijvoorbeeld de maas/rijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Op korte termijn geen.
Wat wel zou kunnen is dat stormen frequenter en heviger worden .... met de nodige problemen ook voor de scheepvaart.

Toegevoegd na 5 minuten:
En indien zich problemen zoude aandienen (die er nu ook zijn) ,zal de overheid wel de nodige maatregelen nemen (dijken verhogen , uitbaggeren)
In andere delen van de wereld kan de impact veel groter zijn en voor de scheepvaart en voor de bevolking....
(Kijk maar naar Katherina in New Orleans )

Toegevoegd na 5 uur:
Dat het peil van de Maas en Schelde soms varieert en soms voor problemen kan zorgen , heeft niks met de klimaatsverandering te maken , dan wel met de weersverandering;
Zooo vlug veranderd het klimaat nu ook niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Directe effecten van klimaatverandering op de binnenvaart zijn de afname van het inzetbare laadvermogen, de toename van de kosten per ton te vervoeren goederen en de afname van de betrouwbaarheid....

(lees verder op de site)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door de verhoogde dan wel verlaagde waterstand in combinatie met meer storm wordt het beheer van de waterwegen minder voorspelbaar. Je weet niet meer precies wanneer je moet gaan baggeren en zult dus nog vaker metingen moeten doen.