Is er bekend hoe Antarctica eruit ziet zonder sneeuw en ijs?

Is Antarctica een groot continent of bestaat Antarctica uit meerdere eilanden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het zou grotendeels boven het wateroppervlak liggen(het zuidelijke deel) het noordelijke deel kan gezien worden als een soort van eilandengroep. Er zou ook een groot deel onder water liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

10% van Antarctica is niet bedekt met ijs. Als Antarctica helemaal geen ijs zou hebben, zou het er zo uit zien:

Toegevoegd na 41 seconden:
Dit is werkelijk een foto van Antarctica! Van één van de zogenaamde ''Dry Valleys''.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Men weet inderdaad hoe het continent Antarctica eruit ziet zonder sneeuw en ijs.
Het was ooit zonder ijs.
Door het bestuderen van tektoniek en aardplaten weet men dat Antarctica eerst is afgescheurd van Zuidelijk Afrika en het Westen van wat nu Indië is.
Dit gebeurde van het Pangae tijdvak tot het Gwondana tijdvak.
Later is het ook nog afgescheurd van het zuiden van wat nu Australië is.
En de plaat is dan afgedreven naar wat nu het zuidpoolgebied is.
Men kan al de gesteenten uit de ondergrond , plus later onstane vulkanische gesteenten mooi als een puzzel in elkaar schuiven.... en door the vergelijken weet men ongeveer hoe Antarctica ineen zit : Een hoog massief , met verschillende bergketens,vulkanisme en aan de rand van Antarctica vele eilanden (van vulkanische oorsprong of verder voortzettingen van gebergten van het vaste Antarctica.)...dus allemaal op de Antarctica plaat.
Geologen weten dus best waar ongeveer te zoeken voor grondstoffen.

Moest Antarctica ijsvrij zijn .... dan zou Nederland niet meer bestaan . Of ze zouden dijken moeten bouwen hoger dan torenspitsen.
60m zou de zeespiegel stijgen!

Toegevoegd na 13 minuten:
Niet alle ijs en sneeuw die je kan zien op Antarctica is van het continent : je ziet onder andere ook de Ross Zee en kleinere zeeën , die dichtgevroren en besneeuwd zijn.
zie plaatje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Via satelliet werd door het ijs heen de dikte van de ijslaag en de ondergrond in kaart gebracht. Er is dus exact gekend hoe het eruit ziet. Blijkt te zijn dat er o.a. een zeer groot meer onder zit.