De afspraken rond geo-visualisatie in de cartografie gebruikt , zijn er voor de gebruiker iets gemakkelijker te maken. Zo zet mijn het geografische noorden aan de bovenkant .Op oude mappen zal U zien dat dit niet altijd het geval was vroeger .... maar men gebruikte dikwijls een richtingroos op de kaart die het noorden aanwijst.
Wanner je bijvoorbeeld de kaart van Nederland 90° draait, is daar eigenlijk niks mis mee , maar de herkenbaarheid is visueel voor een groot deel weg.
Het was eigenlijk Rupelmondenaar Gerardus Mercator , die met een nieuwe kaartprojectie voor de proppen kwam met als doel : het gemakkelijk navigeren van zeelui , door middel van rechte lijnen .... bij deze heeft men duidelijk een noorden- en zuiden-richting nodig. Wel ten koste van de verhoudingen ( Zo is Groenland op zijn projectie verschillende keer groter dan het Arabisch schiereiland... maar in werkelijkheid zijn ze ongeveer even groot)
Je zal tevens merken dat op kaarten in Europa de Greenwich lijn ongeveer in het midden van de kaart geplaatst wordt ....deze geo-visualisatie is ook gedaan om het Europeanen gemakkelijk te maken om zich te oriënteren. Op een vlakke kaart moet mijn een scheidingslijn trekken ,die er op de aardbol natuurlijk niet is. Wanneer je een Japanse wereldkaart bekijkt zult ge zien dat Japan centraal op de kaart staat.

Wanneer de Aarde voorgesteld wordt op een draaiende bol , zal je merken dat er weer iets anders gedaan wordt...het noorden is nog wel het noorden ,maar men laat de bol draaien op schuine as ten opzichte van de zon.
Dit laat ons toe geo-visueel de seizoenen te verklaren.

Dus geen boven of onder:alléén afspraak

Toegevoegd na 10 minuten:
Hier een kaartje van ongeveer Benelux , niet noordelijk georiënteerd ....en kijk hoe verwarrend.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee. Op geen enkele manier is er een boven of onderkant aan de aarde.

Wel is er in de westerse wereld een kaartvorm ontstaan welke europa in het midden, de noordpool boven en de zuidpool onder plaatst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eigenlijk niet, nee. Wij gaan ervan uit dat de Noordpool boven ligt en de Zuidpool aan de onderkant. Het midden is het gebied rond de Evenaar. Europa ligt dus boven het midden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat heeft de aarde niet. Wat de aarde wel heeft is in middenkern en een buitenkant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen geografische bovenkant of onderkant van de aarde. Wel een magnetisch noorden en zuiden. Dus in die zin is er wel een boven of onderkant. Het schijnt dat eens in de 10 of 100 duizend jaar deze polen omdraaien.