Hebben mensen die in bergrijke landen wonen, ook nog steeds last van druk op het trommelvlies bij omhoog en omlaag gaan?

Tijdens vakantie in Oostenrijk kwam deze vraag naar voren bij mijn dochter. Kan zoiets nog steeds voorkomen wanneer je als inwoner van Oostenrijk eigenlijk het hele jaar in hoogte verschillen leeft.....

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja, deze mensen hebben net zo goed last van druk op de oren ten gevolge van hoogte verschillen.

Waarschijnlijk is het klaren van de oren wel meer een tweede natuur geworden, waardoor ze waarschijnlijk al klaren voordat er druk/ pijn ontstaat.

Ik doe zelf aan sportduiken. Nu ik langer de sport beoefen, wordt het klaren ook steeds meer een automatisme. Ik klaar preventief, nog voordat ik druk op de oren voel. Daarmee ben ik het vervelende gevoel voor. Was wel een kwestie van ervaring op doen, voordat ik zo ver was. Zal ook voor mensen gelden, die in de bergen wonen.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik woon niet in de bergen, maar ik ben stewardess, al 20 jaar. Ik heb geleerd te klaren, zonder dat ik gekke bekken moet trekken. Als je me ziet, denk je misschien dat ik een geeuw verberg. Ik doe het zonder er bij na te denken, maar ik heb het nog steeds...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De beweging van het trommelvlies is volgens mij afhankelijk van de luchtdrukwijzigingen. Dat wordt dacht ik niet anders als iemand dagelijks in de bergen rijdt of dat incidenteel doet.
13 jaar geleden
Die mensen hebben ook tinnitus , net als wij.
Maar je kan het een beetje vergelijken met een piloot (vliegtuig) die er bijna dagelijks mee te maken heeft.
Er is een soort gewenning....een beetje kauwen en slikken...en zal daar verder geen probleem van maken.
Persoonlijk heb ik er meer last van bij het stijgen.