Een zogeheten valwind of downburst: sterke neerwaartse wind die soms bij een zware bui voorkomt en flinke schade kan aanrichten. De zeer snel dalende lucht moet zodra deze de grond bereikt horizontaal uitwijken, waardoor er nog eens extra versnelling optreedt. Dit kan leiden tot zware windstoten en gaat vaak gepaard met een ‘gordijn’ van regen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valwinden in AntarcticaEen valwind of een katabatische wind is een sterke neerwaartse luchtstroom die lucht met een hoge dichtheid vervoert vanaf grote hoogte onder invloed van de zwaartekracht. Ze komen alleen in of aan de rand van bergachtige gebieden voor[1]. Soms wordt een valwind ook wel aangeduid met de termen downburst of microburst, maar een downburst is een meer algemene term voor een sterke neerwaartse stroming van lucht in een zware bui.[2]

Een valwind kan gepaard gaan met zware windstoten en neerslag[3]. Soms wordt een valwind verward met een tornado of windhoos, echter een valwind is te herkennen aan dat de bomen allemaal in dezelfde richting omvallen.

Een voorbeeld van valwinden zijn de Bora langs de Adriatische kust, Mistral in Zuid-Frankrijk, de Santa Ana in Californië en de Oroshi in Japan.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het snel dalen van koude lucht uit een zware bui. Het doet zich voor op die plaatsen waar de koude lucht die met de neerslag mee hoog uit de wolk op het aardoppervlak wordt gesmeten, uit de bui stroomt. Dergelijke sterke valwinden kunnen aan het aardoppervlak snelheden tot 200 km/uur bereiken en schade aanrichten op een manier die doet denken aan schade die ook het gevolg zou kunnen zijn van een windhoos. Bomen vallen daarbij om als luciferhoutjes, maar doen dat allemaal in dezelfde richting. Daaraan is zo'n valwind goed te herkennen.
Amadea