Hoe komt het dat er zulke grote temperatuurverschillen in NL zijn.

Aan de kust 25 graden (door de zeewind), oost NL 35 graden. Ons landje is zo klein, maar toch ook weer zo groot. Hier in Roermond was het om 20.00 uur nog 32 graden!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Water heeft een bijzondere eigenschap. Water laat zich moeilijk opwarmen en als het eenmaal warm is, koelt het geleidelijk af. Door deze eigenschap zijn de oceanen en zeeën daarom ook zelden heel erg koud of warm. Een voorbeeld van een zee is de Noordzee. 's Zomers zorgt de zee voor afkoeling en 's winters zorgt de zee voor warmte. De Noordzee raakt echter ook niet bevroren, hoe koud het ook is.
In tegenstelling tot zee kan land zich snel opwarmen en ook weer snel afkoelen. Hierdoor zijn er grote verschillen in temperatuur mogelijk. Als de zon 's zomers in een bepaald gebied voldoende warmte kan afgeven, kan het land dat beschenen wordt door de zon dus erg warm worden. Wanneer lucht over een bepaald gebied stroomt, dan neemt de lucht eigenschappen over van het gebied waarover de lucht stroomt.
Het klimaat van een land of gebied, de gemiddelde temperatuur en dergelijke is dus niet alleen afhankelijk van de zonnestand, maar ook van de windrichting. De invloed van water levert op dezelfde breedte een totaal ander beeld op dan wanneer de plek door land omgeven is. Zo kan het dus dat in het kleine Nederland toch aanzienlijke verschillen in temperatuur tussen plaatsen aan de kust en in het binnenland kunnen zijn. Aan de kust is het overdag koeler en 's nachts warmer. Dit komt door de invloed van de zee. Overdag zorgt de wind, die van zee komt voor verkoeling, en 's avonds voor verwarming.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het licht vooral aan waar de wind vandaan komt.
Zuiderlijk wind bedraagd weinig tot geen kou.
Noordelijk wind bedraagd weer veel kou.
Ook wat jij zegt klopt.
De zeewind speelt hier ook een grote rol in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt een landklimaat,en een zeeklimaat.En zeeklimaat is gewoon koeler.

Toegevoegd na 12 minuten:
Wij hebben beide
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de zeeklimaat veel warmte kan opnemen in het het koude zeewater, de golven van de zee neemt de warme windcirculatie op, zodat er een frissere lucht komt. Plaatsen waar er niet veel actief water is heeft wel rapper warmere temperaturen, zoals in de hoge ardennen blabla. Om kort uit te drukken ;-b
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oppervlaktetemperatuur van het zeewater verandert veel minder snel dan de temperatuur van het land .
De zee is minder snel warm dan het land.
Een zeeklimaat is daarom veel gematigder dan een landklimaat.
Omdat een groot wateroppervlak ook meer verdampt is er ook veel meer luchtvochtigheid bij zee.
Nederland heeft wel een zeeklimaat, maar hoe dichter je bij zee komt, hoe meer je dat dus merkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het oosten en zuidoosten van Nederland hebben we een zgn. overgangsklimaat, tussen zeeklimaat en landklimaat. We hebben niet de extreme hitte en koude van het landklimaat, maar ook niet de meer gematigde temperaturen van het zeeklimaat zoals hier in Nederland langs de kust het geval is.