Behoren gebieden (polders) onder het zeeniveau , aardrijkskundig tot een afwateringsgebied (stroombekken)?

De Benelux is verdeeld in een aantal stroomgebieden : In Nederland :De Maas , De Rijn-IJssel , De Schelde en De Eems plus secundaire afwateringen en eiland-afwatering
België :De Maas, De Rijn ,De Schelde ,De IJzer en de Seine-Oise plus enkele beken met eigen afwatering in de Noordzee
Maar hoe zit dat nu met gebieden onder zeeniveau ,behoren die ook tot een stroomgebied ?

Toegevoegd na 9 minuten:
Gebieden rond de Kaspische Zee en Rode Zee (ook beneden zeeniveau )... behoren tot stroomgebieden , maar de afwatering is naar een gesloten zeeënsysteem.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag! Dat heb ik me eigenlijk nooit afgevraagd.

Antwoorden (1)

Ha, die Beestie;

Nee, die gebieden zijn afgeschermd van de normale loop van waterwegen en ook niet bestemd om onder te lopen. Daarom horen zij onder normale omstandigheden niet tot de afwateringsgebieden zoals uiterwaarden dat soms wel doen.